Sabtu, 25 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ PROGRAM BAHARU

Diberi   tugas   melaksana   dan   memajukan  beberapa    program  telah  mengajar aku  banyak  perkara  tentang yang  sepatutnya    dilakukan  oleh  sesorang   guru  pendidikan khas.
Pernah  sekali   semasa melapor diri  di sebuah sekolah aku rasa  agak dukacita.    Sebagai  orang lama  dalam bidang  ini  aku  dapat  merasakan  kehadiranku di sekolah  tersebut  bukanlah sesuatu  yang diinginkan  oleh  guru besar.
“Saya dah cakap dengan Ketua Unit  Pendidikan Khas bahawa  saya  tidak  mahu ada program pendidikan khas di sekolah ini kerana  sekolah saya  tidak ada  bilik kosong.”  Kenyataan   yang    amat memeranjatkan aku. Aku  hanya  diam.  “Mengapa  dihantarnya juga  awak kesini,  di mana   saya  nak  letakkan awak?”  Dia  menyoal  lagi.
Aku  hanya membatukan diri  dan buat-buat  tersenyum  memandang  kearahnya.  Hati ini  bagai  dihiris  sembilu  mendengar  kata-katanya itu.  Untuk   menunjukkan aku  faham akan luahan hatinya  aku  memberi  sedikit respond”   Saya pun  tidak tahu cikgu,  mengapa  Ketua Unit Pendidikan Khas   hantar  juga  saya  ke sekolah  ini,  sedangkan  cikgu dah maklumkan masalah  yang ada,  saya  hanya  ikut arahan” . Dia   mengangguk faham
TUMPANG   KELAS PEMULIHAN
Akhirnya  aku  ditempatkan   di bilik pemulihan khas . Ku  lihat  pembantu am  pejabat  diarahkan menghantar sebuah meja dan kerusi  guru  ke bilik tersebut untuk kemudahanku.
Dalam otakku berfikir ligat bagaimana  aku boleh  memujuk guru  besar itu  memberi aku sebuah bilik   sendiri  walaupun kecil.  Rasanya  aku  tidak  mahu  terlalu lama  menumpang  di bilik  itu  tanpa  melakukan  sesuatu  yang  boleh  memberi  manfaat   kepadaku  sebagai  guru  pendidikan khas.
BUKU REKOD   MENGAJAR
Aku  meminta buku  rekod  mengajar daripada  guru penolong kanan 1 .  Walau  belum mempunyai  seorang  muridpun    aku tetap menyediakan semua  perkara yang sepatutnya ada  di dalam sebuah buku rekod mengajar.  Kuminta guru  besar menandatanginya  sepertimana  yang dilakukan kepada  guru lain.
Dimasa yang sama aku berbincang dengan guru pemulihan khas bagi  mengenalpasti  murid-murid  yang  boleh kuuji  untuk  kemasukan ke program pendidikan khas.  Aku  mentadbir ujian  ke atas mereka.
Surat  kebenenaran  daripada ibubapa kusediakan juga bersama  lapuran  guru  pemulihan khas tentang  perkembangan  murid  yang  telah dikenalpasti bagi tujuan  pemeriksaan doktor.
Aku  sendiri  yang  membawa  murid-murid ini  ke klinik  kerajaan bagi  mendapatkan  rawatan  dan pengesahan  daripada  doktor  setelah mendapat   kebenaran ibubapa. 
Melihatkan kesungguhanku,  akhirnya  guru  besar  memberikan kepadaku   sebuah bilik komputer lama  berukuran  1 bay di tingkat  2  bagi tujuan  dijadikan  sebuah Program   Pendidikan Khas.   Aku benar-benar gembira.  Mungkin  dia boleh membaca hatiku  yang tidak suka duduk-duduk  sahaja.

SIKAP  KITA  SEBENARNYA  MEMBERI  GAMBARAN KEPADA  ORANG LAIN  SAMADA  KITA SEORANG YANG  BERKESUNGGUHAN   ATAUPUN  SEBALIKNYA.



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan