Jumaat, 2 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KISAH IBUBAPA 1

TIGA   ORANG  ANAK  ISTIMEWA
Menjadi guru  pendidikan  khas   selama  19  tahun telah  membuka  banyak ruang  kepadaku    mendengar  luahan  hati ibu bapa  yang  dikurnai   Allah  dengan  ujian  mendapat  anak  istimewa.
Suka  duka    mereka  selalu   dikongsikan  bersamaku .   Dari  cerita  yang aku dengar  telah   memberi    pengajaran  kepadaku   betapa  aku  adalah  insan  paling  beruntung   kerana  mempunyai  anak-anak  yang  serba  sempurna. 
Kali  ini  ingin kunukilkan  kisah  sepasang  suami  isteri  yang dirujuk  oleh Ketua  Unit  Pendidikan Khas kepadaku.   Dari  ceritanya   dapat   aku    membuat  kesimpulan  bahawa  dia  dikurnai  Allah  tiga  cahaya  mata  lelaki.    Ke tiga-tiga  cahaya  mata mereka   telah menjadi pilihan   Allah  untuk  menjadi  insan  istimewa.
TABAH
Aku  mengagumi  pasangan  suami  isteri  ini.   Meskipun  semua  anak itu   bergelar  istimewa  namun mereka   amat  tabah  menghadapinya.  Senyuman  dan gelak  ketawa  sentiasa  menghiasai  wajah  mereka  berdua.  Aku  amat  terhibur  setiap  kali  mereka  berdua   datang  berbincang  denganku  berkenaan perkembangan  pembelajaran  anak-anak. 
Lupa  inginku  jelaskan  tentang  masalah  yang dihadapi  oleh anak-anak mereka.   Anak   yang sulong  bermasalah  slowlearner dan  sedang  belajar  di sebuah  program  pendidikan  khas integrasi  menengah.  Yang  kedua  bermasalah  autisme esperger  dan yang bongsu  bermasalah autisme yang severe juga.  Kedua-duanya  pernah belajar  di program  pendidikan khas  tempat  aku  mengajar.
PENGORBANAN
Sebenarnya   apa  yang  inginku  gambarkan kepada  pembaca di sini ialah  pengorbanan pasangan  ini dalam   membesarkan mereka bertiga.  Pasangan ini  menghabiskan  berpuluh  ribuan   ringgit di dalam membantu  perkembangan anak-anak  ini.
Setiap   bulan  anak-anak  ini dirujuk kepada doktor  pakar untuk  memastikan  pembesaran  mereka  sempurna.   Apa sahaja  rawatan  yang  dikhabarkan   dapat  membantu  anak-anak ini,  pasangan ini  akan memastikan ianya    dapat   diberi   kepada  mereka  bertiga  meskipun  perbelanjaannya  amat  mahal.
BELAJAR
Aku  sendiri  banyak  belajar dari pasangan ini  kaedah-kaedah   yang  boleh  membantu  anak-anak  istimewa  di dalam  bilik  darjah.   Aku  amat   terharu  apabila  isterinya pernah  menceritakan  kepadaku bagaimana pengalaman beliau  melayan kerenah    ketiga- tiga  anak ini. Aku  dapat gambarkan kesukaran  dan  kepahitan yang mereka lalui   meskipun aku  sendiri  tidak  pernah mengharunginya.
Banyak idea  yang dikongsikan bersamaku, aku  kongsikan  kembali   kepada rakan-rakan guru  melalui sesi ceramah yang kuberikan.  Diluar  sedar  rupanya pasangan ini telah  banyak membuka  mindaku  tentang kekurangan yang ada  dalam diriku  dan guru-guru  pendidikan  khas  yang lain.
TEGURAN
Keikhlasannnya menegur  menyebabkan aku  jadi  selesa berurusan  dengan pasangan ini.   Meskipun  ada kalanya  teguran itu  agak  keterlaluan , namun aku merasakan mereka  berdua perlu  lakukan demi  maksud  kebaikan.  Sebenarnya    seberat-berat  mata memandang, berat  lagi bahu  yang memikul. Kita  sebagai  guru  hanya  boleh berkata-kata,  yang melalui  semua  cabaran yang hebat ini  adalah ibubapa.
Seikhlasnya kukatakan di sini bahawa  pasangan ini  selalu berkata benar tentang  kelemahan  yang ada  pada guru-guru pendidikan khas.  Oleh  itu  kita sebagai guru   adalah tidak  salah  menerima teguran  ibu bapa   meskipun kadangkala ia  amat memilukanan hati. Ini  adalah kerana kadangkala teguran  yang diberikan    tidak  membawa  maksud seperti   disangkakan oleh mereka.  
Tidak kunafikan  kesungguhan  sesetengah  guru  pendiidkan khas dalam  membantu  perkembangan anak-anak istimewa ini.  Pun  begitu  segala  teguran  yang kita terima perlu dipandang  dari sudut  yang positif  dan bukan sebaliknya.  Insyaallah  kita  akan jadi  guru  yang  berjaya.

KRITIKAN  ORANG  LAIN ADALAH ASET  PALING  BERHARGA KEPADA  INSAN   YANG  INGIN  BERJAYA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan