Jumaat, 24 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ GURU PENDIDIKAN KHAS YANG BAIK


          GURU  BARU

Aku    pernah  menerima  seorang  guru  yang  sudah  mempunyai  keluarga mengajar  di programku.  Penempatan   guru ini   memang  dirancang  oleh Unit Pendidikan Khas.  Aku  diminta  memberi    sedikit kerjasama membimbing   guru ini yang dikatakan mempunyai  sedikit  masalah peribadi.
Sebenarnya  jauh  dilubuk hati  aku  terfikir   akan  kemampuanku  dalam membantunya menjadi seorang guru pendiidkan khas  yang baik. Tidaklah  semudah yang dituturkan.  Ini   adalah  kerana  dia  bukan   merupakan   orang baru  dalam bidang pendidikan.  Aku  khuatir budaya   yang telah  diamalkan  di sekolah  sebelumnya  sukar  untuk  ditinggalkan.
Demi  arahan, aku  memikul tanggungjawab   itu  dengan tangan terbuka.   Setelah  beberapa  minggu berada  bersamaku,  aku telah  mula mengenalinya  dengan lebih dekat  lagi.  Orangnya sedikit sukar  untuk  ditegur, kerana  walaupun  nampak  lembut tapi  keras dan tidak  suka  menerima  pandangan orang lain. 
BUKAN  MUDAH
Banyak  tugasan  yang diberikan kepadanya dibuat  sambil lewa sahaja.  Suka  menolak  kerja dengan kerap  memberi  berbagai  alasan.   Dia juga cuba  mempengaruhi  rakan-rakan lain untuk sama-sama  tidak  menjalankan tugas.  Ternyata memang bukan mudah  untuk  melentur  seseorang jika  sudah bergelar buloh.
Banyak  perkara yang cuba kulakukan. Teguran  sambil bergurau, nasihat   secara  individu   dan bimbingan  berterusan di atas  semua  tugasan  yang diberikan kepadanya.  Ternyata guru ini lambat belajar .  Dia agar  sukar  mengamalkan  budaya kerja yang dilakukan olehku dan rakan-rakan.

Rakan-rakan lain sudah  mula merungut.  Aku cuba meredakannya walaupun  aku sendiri sudah mula kurang sabar. Sikapnya yang tidak mahu   bekerja dalam pasukan dan  tidak  suka  bertanya  apabila  tidak  faham telah menimbulkan banyak masalah hingga menyebabkan  beberapa aktiviti  yang telah kami rancang menjadi tergendala.
 
TEGURAN 
Teguran  demi teguran kubuat.  Ternyata ianya bagaikan menyiram air ke daun keladi. Nampak nyata rakan-rakan lain makin sakit hati.  Akhirnya mereka semua tidak mahu menegur  guru itu lagi . Semua masalah yang ditimbulkan oleh guru itu diserahkan kepadaku bulat-bulat untuk menyelasaikannya.

Pada  masa itu  aku mula bertindak  agak tegas.  Rasanya  aku sudah mula kurang bertolak ansur.   Banyak tugasan yang kuberikan  akan kususul berkali-kali hingga  dia berjaya  menyelesaikannya.  Itu  sahaja yang mampu kulakukan bagi membimbingnya.  Walaupun ianya agak keras dan  kuku  besi tetapi  terpaksa  kubuat.
Pernah sekali  soalan peperikaan  yang  dibuat  tidak mendapat pengesahanku.   Apabila  peperiksaan  dijalankan kebetulan aku bertugas menjaga kelas tersebut.  Soalan yang dibina memang tidak  mengikut format yang telah aku tetapkan.
Pada hari yang sama  dia tidak hadir  ke sekolah. Aku  bertindak memberhentikan  peperiksaan   bagi  mata pelajaran  tersebut.   Hari berikutnya  apabila hadir  ke sekolah dia kuminta  membina semula  soalan baru mengikut format yang kutetapkan.  Kemudian  kuarahkan  dia  menjalankan  peperiksaan semula kepada murid- murid.  
Memang tindakan itu agak keterlaluan.   Aku dapat  merasakan dia betul-betul marah dengan  sikapku.   Sekali lagi  dia kupanggilkan.  Aku memberi  ceramah  yang  panjang  lebar  tentang sikap  dan kesannya yang akan dihadapi  oleh  semua rakan guru yang lain.
Kujelaskan  kepadanya  dia boleh  menjadi guru  yang baik  jika dia menghendakinya. Dia perlu  banyak  bertanya dan terima teguran.   Sebenarnya dia tidak  sedar bahawa ada banyak  kelebihan  dalam dirinya  yang boleh diketengahkan.   Semuanya amat bergantung  kuat  kepada keinginannya   sendiri.
Apapun  kunasihati  diri  sendiri dan  rakan-rakan agar  hubungan dengan guru itu jangan dibiarkan renggang.  Waktu makan  perlu bersama seperti biasa.  Jangan bercerita  mengenainya  di belakang.  Insyallah dia akan sedar akhirnya nanti mengapa semua  tindakan itu dilakukan keatasnya.
Hampir setahun  masalah yang ditimbulkannya semakin  berkurangan.   Perlahan-lahan rupanya budaya kami  telah menyerap  dalam dirinya.   Dukacita akhirnya dia dipindahkan atas sebab lebihan guru  dan  alamat rumahnya berdekatan  dengan sekolah  baru  tersebut.
AKU  TERKENANG  KEMBALI   APABILA  TELAH  DITUKARKAN  DIA KERAP  BERTEMUKU BAGI  MENYAMBUNG ILMU YANG TIDAK HABIS  DITUNTUT . RUPANYA DIA  BARU  HENDAK  BELAJAR  MENJADI  GURU PENDIDIKAN KHAS YANG BAIK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan