Sabtu, 11 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ MINTALAH KEPADANYA



1992
Pada  tahun 1992,  semasa  baru melaksanakan  program  pendidikan khas, aku   bersendirian telah  menerima lebih kurang   13 orang murid  bermasalah pembelajaran  daripada berbagai  kategori. 
 
Mereka   terdiri  daripada yang  menghadapi  masalah  haiperaktif, down syndrome, terencat akal ,   slowlearner, bermasalah pertuturan    dan  autisme. 
  
KELAM KABUT

Hingga  kini aku masih dapat  membayangkan keadaanku  yang  kelam  kabut  pada  masa itu.   Dalam keadaan    sarat  mengandung,   tidak ada langsung waktu rehat  aku harungi  semuanya seorang diri. 

Setelah  beberapa  bulan bersendirian   menerajui program ,  aku  ditemankan oleh    seorang  guru  pemulihan khas yang luhur hatinya  dalam  membantu   anak-anak istimewa  itu. Terubat sedikit  keletihan  yang  kutanggung   sebelumnya.

AUTISME

Murid  autisme  yang ada didalam programku  pada  masa itu berbangsa Cina.  Aku  gelarkan dia  TS.  Memang  kami  menghadapi  kesukaran  dengannya   kerana  TS  tidak  ada pertuturan. Dia  juga tidak langsung  memahami   Bahasa  Melayu.  Oleh itu,  segala  arahan kami adalah dalam Bahasa  Inggeris.

Dia  tidak suka  berkawan  dan suka  menyendiri.   Dia  jua  tidak  mahu berkongsi  apa  juga  bentuk  peralatan  dan  permainan. 
  
Kelebihan  yang ada pada  TS  ialah  dia  amat suka dengan  permainan puzzle  dan begitu  cekap   menyusun alat  permainan ini.    Dalam  jangkamasa yang singkat  puzzle   yang paling kecil  dan rumitpun  pun dia  boleh selesaikan.  

Rakan-raknnya  yang  berbangsa  Melayu  pun  hairan  dan   suka  datang dekat   untuk  melihat kecekapannya.   Malangnya   TS  langsung  tidak boleh  didekati,   hanya  guru-guru  sahaja  yang boleh  berbuat  demikian.

Dia  akan  menjerit  sekuat- kuat  hati   dan boleh didengari  oleh semua  warga  sekolah sebagai tanda marah jika  ada rakan  yang mendekatinya.   Sebagai  orang yang  cetek   pengalaman dan ilmu bagi   mengatasi  masalah TS pada  masa itu terpaksa  dia kubiarkan  bersendirian.

MELAWAT   RUMAHNYA

Aku   memang   bercadang   melihat keadaannya di rumah.   Bagiku  didikan  dirumah  adalah salah  satu faktor   yang  telah  menjadikan TS begitu.  Peluang  terbuka  kepadaku   apabila  suatu hari  ibunya  memaklumkan   bahawa   TS  demam  dan tidak boleh  hadir sekolah  untuk beberapa  hari.

Pada  hari  berikutnya selepas  waktu  persekolahan  aku dan rakan menuju  kerumahnya.   Baru  terjawab segala persoalan  yang  berlegar dalam fikiranku   selama  ini. 

Di rumah TS  ibu bapanya  menyediakan  sebuah  bilik khas  untuknya.   Di dalam bilik  itu   terdapat  sebuah  komputer  dan bermacam-macam  jenis  puzzle.    Daripada  puzzle  pecahan   4  hinggalah  pecahan beratus-ratus.   Semuanya  tersusun  dengan kemas  sekali.   Semasa  kami datangpun,   TS   sedang  menyusun puzzle dan   kehadiran kami langsung  tidak  dihiaraukan . 

Menurut  ibunya,  sebagai  anak bongsu  daripada  dua  orang adik  beradik, TS  tidak  banyak  menimbulkan masalah.   Ibunya  rasa  ia mudah   menguruskan TS  kerana TS tidak banyak  kerenah dan  lebih banyak  menghabiskan masa di bilik tersebut  sendirian bagi  menyusun  puzzle.   Abangnya  sendiri  tidak  dibenarkan   masuk  dan  bermain  di  dalam bilik itu. 

KURANG   TEPAT

Dengan  rasa  berat  hati aku  terpaksa  menjelaskan kepada ibu TS  bahawa  tindakannya itu  kurang tepat.  Dia harus sedar bahawa  apa   yang TS  lalui  selama ini telah memberatkan  lagi  masalah   yang dihadapinya.  

Sebagai  murid  yang bermasalah autisme,  TS  perlu  kepada  persekitaran  yang boleh  membantu dia bersosial dengan orang lain.  Segala   kelengkapan  dan kemudahan  yang disediakan  telah  membuatkan TS  lebih  anti kepada  sosial.

Kunasihatinya  untuk  bertindak   segera   agar  masalah yang  dihadapi oleh TS boleh  dibantu dan diseleaikan   dengan  lebih  berkesan.

BERUBAH

Selepas  beberapa  hari   tidak  tidak  hadir ,TS hadir   semula  ke sekolah.   Semasa  menyambutnya pada  waktu  pagi,  kami ternampak di tubuhnya  ada banyak  tulisan-tulisan Cina berwarna merah. Tulisan itu  seperti   menggunakan cop  tertentu. 

Hari itu  juga  perubahan besar berlaku pada TS.  Dia  tidak  menjerit seperti  selalu apabila  didekati   rakan-rakan.  Kami  begitu  gembira  dengan perubahan  mendadak  itu.  Meskipun  tidak mahu berkongsi  tetapi  TS  boleh  didekati .

Semasa  balik kami  menceritakan  perubahan  TS  pada ibunya. Kami  juga bertanyakan tentang cop-cop  tulisan China yang ada pada tubuh TS. Penjelasan  ibunya membawa kami  faham   bahawa ibunya telah membaca  TS berubat  di sebuah tokong  pada  hari  sebelumnya.   

ADALAH  KEPERCAYAAN SETIAP  PENGANUT APA JUGA  AGAMA,  SEGALA  MASALAH ADALAH  DATANG  DARIPADANYA . OLEH ITU KEMBALI  DAN MINTALAH SESUATU  DARIPADANYA  PASTI   ADA JALAN PENYELESAIAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan