Sepertimana yang aku nyatakan bahawa aku memang menitikberatkan soal ibadah dalam mendidik anak-anak istimewa ini. Meskipun aku tahu hasilnya tidaklah sebesar mana, namun ganjaran yang aku dan rakan-rakan akan dapat di akhirat nanti amat diharapkan.
Kata-kata nasihat dan galakan selalu aku berikan kepada ustaz atau ustazah yang bertugas di program ku agar bersungguh-sungguh dalam memberikan didikan agama kepada mereka anak-anak istimewa ini.
PERLU LATIH TUBI
Pengalaman telah banyak mengajar aku bahawa untuk memberi kesan yang positif dalam apa juga kemahiran yang diajarkan kepada mereka ini, latihtubi perlu dilakukan secara berterusan. Jangan sekali-kali berputus harap dengan apa yang telah kita cuba mulakan.
Usaha perlu diteruskan meskipun hasilnya tidaklah sehebat mana. Insyaallah jika sikap ini tertanam dalam diri semua orang yang terlibat dengan anak-anak ini , banyak kemahiran yang boleh mereka kuasai dan banyak kejayaan yang boleh mereka kecapi.
KESAN POSITIF
Menyambung kisah mengajar amali solat, aku terpanggil untuk bercerita tentang kehebatan rakan-rakan seperjuanganku semasa di SKUP. Mereka adalah insan-insan yang gigih dan tidak pernah kenal jemu dalam mendidik anak-anak istimewa ini.
Tanpa ada rasa pilih kasih setiap murid dilatih dengan bersungguh-sungguh. Dari cara mengambil wudhuk, mengalunkan azan, membaca doa selepas azan, membaca iqamah, dan keseluruhan tertib solat telah diajarkan dengan tidak mengenal jemu. Semua kemahiran itu telah dikuasai dengan jayanya oleh sebahagian daripada anak-anak muridku.
Ada di antara mereka yang telah boleh mengimamkan rakan-rakan lain pada waktu solat. Daripada solat fardhu subuh hinggalah ke solat fardhu isya sebahagian daripada mereka telah boleh kuasai.
Jika terdapat sebarang kesilapan, selalunya mereka ini akan ditegur dan dibantu untuk memperbetulkan kesilapan oleh ustaz dan ustazah pada masa itu juga.
Melalui kaedah ini kudapati hasilnya begitu memuaskan. Ibubapa juga melahirkan rasa syukur dan gembira melihat anak-anak mereka telah boleh mendirikan solat dengan baik.
Seorang murid autisme yang pada asalnya suka menutup telinga apabila mendengar bunyi bising akhirnya dapat solat dengan betul tanpa menutup telinga walaupun rakan-rakan yang hampir 20 orang semuanya membaca surat-surah dan zikir di waktu solat dengan kuat sekali disebelahnya.
Begitu hebatnya Allah, sentiasa memberI kita jalan keluar daripada sesuatu masalah , asalkan kita tidak jemu berusaha dan memohon kepadanya.
TERINGAT KISAH SEORANG MURID AUTISME YANG MEMBACA DOA MENJAWAB AZAN DENGAN KUAT SELEPAS MENDENGAR LAUNGAN AZAN DARIPADA MASJID . MASA ITU KAMI SEDANG MENJALANKAN MESYUARAT BADAN KEBAJIKAN DAN TIDAK MEMBERHENTIKANNYA WALAUPUN AZAN SEDANG DILAUNGKAN .MEREKA SEBENARNYA INGAT SEMUA PERKARA YANG DIAJARKAN KEPADA MEREKA .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan