Sabtu, 4 Februari 2012

BiICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ CIKGU TANGGUNG SENDIRI ( 2)


GURU  BESAR

Aku  ingin  menyambung  cerita  tentang  guru   besar  baharu  di sekolahku .  Dia  seorang yang suka pada perubahan.  Sentiasa  berfikir  bagaimana  caranya untuk mencantikkan kawasan sekolah.
Tetapi  kadangkala  ada tindakan yang  diambilnya   menurut rakan-rakan yang telah lama mengajar berlawanan dengan peraturan.  Terutama   dalam soal  pengurusan kewangan.

Aku kurang arif tentang perkara  itu.  Ketenangan  sekolah sedikit  berkocak dengan  kehadirannya.  Walaubagaimanapun, aku dan rakan-rakan di program pendidikan khas  kurang sedikit merasa  kocakannya kerana  kami  ada rutin sendiri yang tidak dapat  dicampuri  oleh guru besar itu. 

TIDAK  MENGGANGGU

Dia memang  tidak  mengganggu  perjalanan  program kami.   Segalanya diserahkan kepadaku  untuk menguruskannya.  Sesekali   aku akan bertemunya  bagi  menyampaikan lapuran perkembangan program. 

Disebabkan  programku mempunyai   bangunan yang berasingan,  kadangkala perkara yang berlaku di aliran perdana  tidak sampai  ke pengetahuan kami.  Kalau   sampaipun  lambat sedikit.  Kami bertemu  apabila   waktu rehat,  waktu mesyuarat dan waktu kokurikulum.   Kadangkala   rasa seronok juga sebab dapat mengelakkan  dosa  ber gossip.

DAH MULA

Kalau pada permulaannya  guru besar itu tidak mengganggu perjalanan program pendidikan khas,  tetapi  ternyata  apabila  ada keperluan  dia terpaksa juga mengusik waktu mengajar  guru-guru di program ku. Aku dan rakan-rakan    dapat  merasakan  bahawa  dia dah  mula buat hal pula di programku . 

Seorang  rakan guru selalu dipanggil  untuk  membuat  kerja-kerja  keceriaan semasa  waktu mengajar.  Aku  terpaksa membuat  jadual  guru ganti  untuk  guru tersebut.    Banyak  kemahiran  yang sepatutnya diajar  kepada murid-murid  istimewa ini tidak dapat dilaksanakan.   Aku  dan  rakan-rakan   jadi  serba salah.

Aku  tahu guru pendidikan khas itu tidak akan membantah atas  arahan   yang diberikan kepadanya.    Ini adalah  kerana  dia   memang  suka  dengan tugasan  baru  itu.    Bagai  orang mengantuk  disorongkan bantal  jadinya.


BERTINDAK

Lama   juga   aku dan rakan-rakan lain memendam  rasa.    Aku  sebenarnya  masih lagi   takut  hendak    menegur   kerana    kisah   rokok baru   saja  selesai.  Walaubagaimanapun, masalah  tidak  akan selesai  jika  aku  tidak bertindak.

Kekurangan yang ada  pada diriku ialah tidak pandai  menyembunyikan  masalah.  Aku  rasa  amat tertekan  dengan  kejadian   itu.  Fikiranku selalu terganggu.  Aku  rasa  tanggungjawapku  tidak  tertunai.

MODAL

Akhirnya modal  yang   sama juga  aku gunakan  dalam  berhadapan  dengan guru besar ini.  Hari itu  semasa   hendak  pulang ke rumah kulihat  kawanku itu  sedang  sibuk membuat aktiviti keceriaan di hadapan  tapak perhimpunan.  Guru  besar   ada bersamanya.

Kugagahkan hati, kukuatkan semangat.  Aku  memberhentikan  kereta  dan berjalan  menuju  ke  arah mereka berdua.  “ Cikgu, maafkan saya,  boleh  saya  cakap sedikit?”  Tegurku. Kedua-dua  mereka  memandang    ke arahku.” Boleh,  cakaplah”,  kata guru besar itu.

“Saya nak bagi  tahu cikgu,   elaun  60 ringgit yang cikgu ini dapat adalah untuk mengajar murid-murid pendidikan khas, bukannya untuk membuat  aktiviti   keceriaan”.  (masa itu elaun ajar murid pendidikan khas  hanya   60 ringgit  sahaja. 

Guru besar itu  memandang ke arahku.  Aku terus  menyambung”  Kalau cikgu  teruskan juga  ambil  dia buat kerja lain waktu P&P  dosanya cikgu tanggung sendiri saya tak tahu”  .  Habis  bercakap  tanpa  menunggu apa-apa jawapan dari mereka berdua aku  terus  menuju  ke kereta.  

Aku  menghidupkan enjin kereta dan berlalu  dari situ dengan tangan serta kaki yang sejuk  seperti  air batu  kerana terlalu takut.

MEMANG  CARAKU  TIDAK  TEPAT, TETAPI  ITU  SAHAJA YANG  MAMPU  AKU  LAKUKAN DEMI ANAK-ANAK INI.  ALHAMDULILLAH,  MUNGKIN   AKU  BERKATA YANG BENAR, SEMUANYA BERJALAN DENGAN  BAIK  DAN  HINGGA  KINI   AKU   DAN GURU BESAR ITU TETAP   MENJADI  RAKAN.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan