Jumaat, 24 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ YOGA KE TIDUR?

PENGALAMAN
Pengalaman  mendidik  anak-anak  istimewa   memang mencuit hati.   Semuanya  masih  segar  dalam ingatan  walaupun telah berlalu begitu lama.  Jika  ingin ku tuliskan rasanya boleh  menjadi  sebuah novel yang tebal juga.
Kali  ini aku  ingin menulis lagi tentang  murid  autisme  yang kugelarkan MN. Selain daripada  suka bertanya MN juga telus  dalam memberikan  pandaNganya di atas sesuatu perkara yang dirasakannya betul  tanpa  memikirkan perasaan orang lain.  
YOGA KE TIDUR ?
Pernah  sekali  aku  tinggal  seorang diri mengendali    hampir  10 orang murid termasuk  MN.  Apabila telah  hampir  waktu persekolahan tamat,   badanku terasa  letih  melayan kerenah mereka.  Aku juga kehabisan idea untuk  menjalankan  aktiviti yang boleh  menarik  perhatian serta  tumpuan   mereka pada  masa itu.. 
Tiba-tiba  aku  terfikirkan satu aktiviti yang boleh memberi peluang kepadaku  untuk berihat sebentar.  Kuminta  semua murid bangun  daripada  kerusi dan duduk berkumpul   di ruang informasi.
Mereka  kuminta bersila .Kuarahkan mereka meletakkan tangan diatas paha dan pejamkan mata untuk  5 minit.   Kuterangkan kepada mereka bahawa  mereka  sedang melakukan  senaman  YOGA.
Sebenarnya niat dihatiku  pada  masa itu ialah untuk  melelapkan mata sebentar kerana teramat letih akibat  tidak ada waktu rihat sejak  awal pagi.  Tidak  seorangpun kubenarkan membuka mata sehingga menerima  arahan seterusnya daripadaku.
Tiba-tiba  MN  bersuara.  “Cikgu, ini  senaman yoga ke tidur? Hatiku  tercuit lucu.  Rupanya NM  telah boleh  membaca  apa yang aku fikirkan.  Dia  memang murid autisme  yang hebat. Apapun  aku menjawab  “ Ini   senaman yoga,  waktu  senaman  tidak boleh bercakap.  NM akur dan berkata “ baik cikgu”
Tak  sempatpun nak terlena lama.  Selang beberapa minit  ada  suara kata nak ketandas, ada pula nak minum.  Akhirnya senaman   yoga tidak  menjadi. Aku mengarahkan mereka    semua kembali  ketempat duduk masing-masing  sambil  aku terpaksa  memikirkan  aktiviti  yang boleh menarik perhatian  mereka  sementara menunggu loceng berbunyi.
Itulah  tugas  guru pendidikan khas. Ruang rihat  memang terhad.   Walaubagaimanapun semuanya tetap  mengembirakan hati.
TERINGAT MN PERNAH BERTANYA  KEPADAKU SETIAP  KALI AKU MARAH” MENGAPA CIKGU  SUKA MARAH-MARAH,  TAK BAIK TAU MARAH-MARAH”  TINGGAL    KENANGAN.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan