Jumaat, 24 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ BOS


           MERUNGUT
Mendengar  rakan-rakan  guru  selalu merungut penat apabila  mengajar di program pendidikan khas  membuatkan aku ingin menulis sesuatu.  Sebenarnya jika  kena  cara   rungutan  seperti ini tidak  akan  timbul.

Mungkin  untuk  memulakan tulisanku  ini aku terpaksa bercerita  semula tentang  situasai  di program pendidikan khas tempat   aku bertugas  dahulu. Seikhlasnya kukatakan sesiapa  sahaja yang masuk melapur  diri di program itu perlu   sentiasa bersedia dari  segi mental  dan fizikal  . 

Budaya kerja yang telah aku amalkan selama bertugas di sana memang amat mencabar. Perancangan  pembelajaran  yang fleksible    telah aku  susun  sejak  dahulu  lagi.  Ianya  memaksa  semua  guru  yang datang  mengajar  di programku  menjadi orang yang sentiasa  tidak duduk diam sepanjang waktu  persekolahan.

TIGA  BULAN  PERTAMA
Bagi  kami  tiada istilah waktu free yang dapat  kami  jadikan  sebagai  waktu rehat  untuk  bersembang-sembang   atau berbual  kosong.  Semuanya terisi dengan aktiviti. Selalunya tiga bulan  pertama  waktu persekolahan adalah  waktu  paling  sibuk bagi kami semua.

Pada  masa ini murid-murid pendidikan khas yang mempunyai masalah tingkahlaku yang kritikal akan menjalani intervensi awal  dan pengajaran secara individu  bagi membantu mereka pulih dengan lebih cepat . Kaedah ini telah lama aku perkenalkan di program pendidikan  khas tempat  aku bertugas. 

Jadual waktu yang disusun melibatkan semua waktu free guru-guru termasuk aku.  Pada  waktu itu kami bergilir-gilir  mengajar murid-murid ini secara  individu di bilik yang disediakan khas.  Rakan-rakanku tidak pula  merungut tentang tidak ada waktu free, malah kulihat mereka gembira bekerja bersama-sama.

BERSETUJU
Sebenarnya aku memang  selalu beruntung kerana  setiap kali apabila  merancang  sesuatu aktiviti baru,  rakan-rakan tidak pernah membantah.  Mereka  sentiasa memberikan sokongan dengan cara   bersungguh-sungguh untuk menjayakannya.

Memang   ada  seorang atau  dua  daripada  guru-guru ini  yang macam   bercanggah  pendapat , tetapi  setelah  berbincang  dan melihat hasil  daripada  pelaksanaan aktiviti  yang dirancang,  mereka juga  turut  berubah  dan sama-sama membantu menjayakannya.

Rasanya  sepanjang berada  di SKUP  aku tidak pernah kecewa dengan apa yang  telah dilakukan oleh rakan-rakan guru di sana. Tidak  salah jika kukatakan ini semua berlaku kerana aku sentiasa memantau dan juga turut  turun padang bersama-sama untuk  menjayakan  semua perancangan.

Memang  sukar jika berhadapan dengan guru yang  mempunyai budaya kerja yang berkira.  Aku tidak menafikannya.  Walaubagaimanapun, aku mempunyai pandangan  tersendiri dalam mengatasi masalah guru serupa ini.

JIKA SEMASA  MENERIMA JAWATAN  BARU KETUA UNIT  PEND KHAS MENGHANTAR SMS KEPADAKU IAITU: BOS- BUAT ORANG SENANG BUKAN BUAT  ORANG   SUSAH. PADAKU PULA BOS MEMBAWA  ERTI BUAT  OPERASI  SAMA-SAMA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan