TRS
Adalah singkatan nama kepada Taska Raudhatul Sakinah. Nama ini yang telah dipilih oleh kami selepas semua anggota keluargaku bermesyuarat. Taska ini telah beroperasi sejak 1 Januari 2011. Kalau tahun 2011 ianya beroperasi di Jalan Wakaf Bukit Katil Melaka, kini ianya telah berpindah ke Taman Bukit Katil Damai.
Aku tertarik ingin menulis tentang taska ini bukan kerana ianya milik anakku. Sebaliknya tentang kisah seorang murid yang mendaftar di TRS.
Selalunya apabila tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalah anak-anak murid di TRS ianya akan dirujuk kepadaku. Kalau tahun lepas 3 bulan pertama TRS dibuka, telefonku jarang berhenti daripada menerima panggilan anak-anak. Kini alhamdulillah, mereka telah boleh menguruskannya sendiri.
Selalunya apabila tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalah anak-anak murid di TRS ianya akan dirujuk kepadaku. Kalau tahun lepas 3 bulan pertama TRS dibuka, telefonku jarang berhenti daripada menerima panggilan anak-anak. Kini alhamdulillah, mereka telah boleh menguruskannya sendiri.
ANAKNYA BERMASALAH SEDIKIT
Seorang ibu muda telah merujuk anakku tentang masalah anaknya. Dia menjelaskan anak lelakinya telah berusia 5 tahun tetapi masih belum boleh bertutur dengan baik. Masih memakai lampin pakai buang dan tidak mahu ke taska. Kini anak ini hanya tinggal dengan pengasuh kerana apabila ke taska dia menangis dan tidak mahu turun daripada kereta.
Sepertimana biasa ianya diserahkan kepadaku untuk menyelesaikannya. Melalui perbualan dengan telefon ibu tersebut menjelaskan kerungsingannya terhadap anak itu. Dia risau anaknya akan melakukan perkara yang sama dengan taska sebelum ini iaitu menangis dan tidak mahu turun daripada kereta. Aku meyakinkannya bahawa kami akan cuba membantu.
HARI SUAIKENAL
Anak ini aku namakan N. Tiba hari suaikenal aku meminta N dihantar ke TRS oleh ayahnya. Setibanya di TRS dia langsung tidak mahu turun daripada kereta. Menjerit sekuat-kuat hati. Tindakan ayahnya ialah mendukung N dan meninggalkannya dipintu pagar serta berlalu .
Setelah gagal dipujuk akhirnya aku membiarkan sahaja dia bermain alat permaianan di hadapan taska sehingga ayahnya datang semula untuk mengambilnya.
Anak-anakku mula bimbang dengan keadaan ini. Mereka khuatir gagal hendak menguruskan N pada hari-hari berikutnya. Apabila melihat aku tenang sahaja barulah mereka reda kerana mereka tahu aku mesti ada jalan untuk membantu .
Anak-anakku mula bimbang dengan keadaan ini. Mereka khuatir gagal hendak menguruskan N pada hari-hari berikutnya. Apabila melihat aku tenang sahaja barulah mereka reda kerana mereka tahu aku mesti ada jalan untuk membantu .
SEDIAKAN BILIK
Setelah kufikirkan, akhirnya aku memutuskan pada hari berikutnya, apabila N datang anak lelakiku yang mesti menyambutnya. Dukung sahaja N masuk ke Taska walaupun dia menangis. Di taska aku minta anak perempuanku mengosongkan satu bilik khas hanya untuk meletakkan N dengan alat permaian yang lengkap bagi menarik perhatiannya.
Aku berpesan kepada anak-anakku agar jangan biarkan N menangis kerana akan mengganggu murid lain. Selain itu jika dibiarkan berterusana ianya akan jadi satu habit yang susah hendak dhentikan.
Hampir 1 bulan kesukaran ini terpaksa ditanggung oleh anak-anakku. Mereka terpaksa berkorban tenaga dan masa untuk memujuk dan melayan N secara indiviu di dalam bilik itu tanpa mengenakan apa-apa bayaran lebih atas semua perkhidmatan tambahan.
Aku bersyukur yang anak-anakku berjaya membantu N. Mereka juga gembira kerana pada bulan ke 2 N telah boleh turun daripada kereta dan masuk ke taska sendiri.
TOILET TRAINING
Setelah masalah masuk kelas dapat diatasi, aku meminta anak-anak beralih kepada satu lagi perkara yang perlu kepada N untuk diberikan bantuan . Ianya adalah toilet training.
Latihan ini memang anak-anakku telah arif. Mereka selalu dengar aku bercerita di rumah bagaiman caranya aku membantu anak -anak istimewa di sekolah berhenti daripada menggunakan lampin pakai buang.
Alhamdulillah selepas 3 bulan dengan anak-anakku, target membantu N tercapai. N telah tidak menggunakan lampin pakai buang lagi. Dia juga telah boleh masuk kelas dan belajar dengan rakan-rakan dalam kumpulan. Kami juga paling gembira apabila ibunya bercerita dia pernah dengar N membaca surah al-fatihah di rumah .
KECEWA
Sebenarnya anak-anakku agak kecewa selepas kejayaan ini kerana ibu N telah memberhentikan N dari TRS dan menghantarnya ke sebuah Taska yang lebih hebat. Anak-anakku tertanya-tanya mengapa selepas 3 bulan baru N dipindahkan?
JAWAPANNYA ADA PADAKU. SEMASA DITANYA OLEH IBUNYA BERAPA LAMA N BOLEH PULIH DARIPADA MASALAH YANG DIHADAPINYA. AKU YANG MEMBERI JAWAPAN SELALUNYA 3 BULAN.
Kadangkala demi kepentingan diri manusia lupa dari memahami perasaan orang lain. Aku menasihati anak-anakku agar tidak kecewa kerana semuanya ada hikmah yang Allah lebih mengetahuinya.
Boleh berikn sy no phone taska ni?
BalasPadam