CERITA KAWAN LAMA
Suatu hari seorang rakan lama menemuiku . Setelah berpuluh tahun tidak berjumpa cerita kami pada masa itu lebih kepada profession yang kami ceburi dan kisah anak-anak. Seronok sekali-kali dapat bersembang dengan rakan lama.
Menyentuh tentang anak perempuan sulongnya aku agak tertarik kerana menurut rakanku itu anaknya sedang menjadi guru sementara di sebuah program pendidikan khas rendah yang bukan terletak di negeri Melaka.
Dia melahirkan kegusaran kerana anaknya telah menganggur lama selepas mendapat ijazah pertama dalam bidang IT akibat tidak mendapat pekerjaan yang sesuai. Dia sedang berusaha memujuk anaknya untuk meneruskan profession sebagai guru pendidikan khas jika mendapat peluang untuk mengikuti samada KPLI atau Kursus dalam cuti.
MINAT
Aku menasihatinya agar jangan memaksa jika anaknya itu tidak berminat. Risau pula akan menimbulkan masalah dalam pendidikan khas. Ku jelaskan kepadanya bahawa menjadi guru pendidikan khas perlu ada minat, mesti ada komitmen yang tinggi dan tidak boleh sambil lewa.
Ku biarkan dia bercerita lanjut tentang pandangannya. Bagiku daripada ceritanya itu dia merasakan menjadi guru pendidikan khas amat mudah dan semua orang mampu untuk melakukannya. Menurutnya lagi setiap kali balik daripada sekolah anaknya akan bercerita tentang pengalaman semasa bersama anak-anak istimewa ini.
HAIRAN
Dia hairan mengapa ceritaku amat berbeza daripada cerita anaknya. Baginya dia selalu dengar anaknya bercerita bahawa menjadi guru pendidikan khas amat mudah. Murid hanya 6 orang dalam satu kelas. Tidak perlu periksa buku banyak-banyak. Kerja tidaklah seteruk mana.
Jika murid tidak suka belajar bukakan sahaja cd atau televisyen dan boleh menonton sama-sama. Yang penting jangan biarkan murid-murid itu tidak dikawal. Urusan ke tandas atau makan pula serahkan sahaja kepada PPM. Itu bukan tugas guru.
Jika terdapat murid-murid yang menghadapi masalah yang severe, sediakan satu ruang atau bilik untuk murid itu. PPM akan ditugaskan untuk menjaganya. Jangan sampai murid itu ganggu guru atau murid lain. Memang murid sebegini tidak boleh dibantu apa-apapun. Biarkan sahaja.
Hatiku begitu tersentuh dengan kenyataan itu. Tidak langsung aku menduga perkara ini masih menular lagi dalam program pendidikan khas. Mengapa semudah itu penyelaras program tersebut mendidik guru-guru baru untuk menjadi seorang guru pendidikan khas.
Ternyata mereka kurang faham akan kesannya kepada anak-anak istimewa ini jika semua guru di program pendidikan khas bertindak demikian.
Lebih menyedihkan lagi bila ceritanya menyentuh yang murid-murid ini bukan boleh buat apa-apapun. Tidak perlu penekanan kepada belajar membaca dan menulis. Latihan yang diberikan hanya menyambung titik-titik dan mewarna. Itupun kalau murid berminat, jika tidak biarkan sahaja mereka bermain peralatan-peralatan lain. Bagi murid yang belum tahu urus diri pula, minta ibu pakaikan lampin pakai buang. Bukan tugas guru untuk basuh berak kencing mereka.
MULA MEMBERI CERAMAH
Aku mula memberi ceramah kepada rakanku itu. Kujelaskan kepadanya peranan yang sepatutnya penyelaras dan guru-guru pendidikan khas buat di dalam progam. Sebenarnya ada banyak kaedah yang boleh guru-guru gunakan untuk menyampaikan ilmu kepada anak-anak ini.
Jika perkara diatas dibiarkan berlaku begitu sahaja tanpa apa-apa tindakan untuk cuba membantu, kesannya amat besar kepada semua murid yang bergelar istimewa.
Penyelaras perlu kreatif dalam membantu guru-guru dan PPM di bawah pimpinannya agar perjalanan program menjadi lebih baik dan teratur. Dengan usaha yang lebih seharusnya penyelaras menjadi orang utama yang tahu kaedah-kaedah dalam menangani semua masalah samada guru , murid atau PPM dalam memajukan program.
Setelah mendengar penjelasanku, rakanku mula tersedar bahawa selama ini anaknya telah mendapat ilmu yang salah di dalam menuju cita-cita sebagai guru pendidikan khas.
TERINGAT AKAN PESANAN YANG SELALU KUBERIKAN KEPADA RAKAN-RAKAN GURU DI SKUP. JANGAN TUNJUKKAN CONTOH TIDAK BAIK KEPADA GURU-GURU PELATIH YANG DATANG LATIHAN MENGAJAR KERANA ILMU YANG DITERIMA SEMASA LATIHAN MENGAJAR ITU AKAN DIGUNAKAN APABILA POSTING. TAKUT KITA AKAN TANGGUNG DOSANYA JIKA IANYA AJARAN SESAT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan