MEMBERATKAN
Dalam mendidik anak-anak istimewa ini memang sejak dari awal menjadi guru pendidikan khas aku amat menitikberatkan soal solat dan hafazan surah keatas mereka. Sebelum adanya jawatan ustaz atau ustazah di program pendidikan khas, memang semua guru termasuk aku juga terpaksa mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam.
Berbekalkan sedikit pelajaran agama yang ada dalam diriku, dibantu oleh ustaz atau ustazah di aliran perdana , aku dan beberapa rakan lain mendidik setiap anak-anak Islam yang datang ke programku dengan amali solat, akidah dan juga menghafaz surah .
TIDAK MEMBERATKAN
Aku tahu ramai ibu bapa yang tidak memberatkan anak-anak mereka tentang perkara ini. Mereka menganggap anak-anak ini tidak akan dipersoalkan oleh Allah tentang dosa dan pahala apabila meninggal dunia nanti disebabkan mereka istimewa.
Aku pula mempunyai satu padangan yang tersendiri. Dipersoal ataupun tidak adalah perkara ke dua. Yang lebih utama ialah tanggungjawap ibu bapa dan guru membekalkan mereka ini dengan didikan asas agama. Ianya amat penting bagi melahirkan generasi akan datang yang berdikari dan tidak menyumbang kepada masalah sosial dalam masyarakat.
Pengalamanku menunjukkan bahawa mendidik anak-anak istimewa yang faham asas-asas agama adalah lebih mudah berbanding anak-anak yang tidak mempunyai asas tersebut.
Pandangan dan penghormatan anggota masyarakat juga akan menjadi berbeza di antara anak-anak istimewa yang tahu solat dan kesurau apabila sampai waktunya berbanding anak-anak istimewa yang hanya pandai lepak , ke pusat bowling atau pusat membeli belah apabila ada masa lapang.
USAHA YANG SEDIKIT
Memang usaha yang kami buat di sekolah amat sedikit. Ini adalah kerana masa mereka berada di sekolah adalah terhad. Dengan berbagai kemahiran yang mesti mereka pelajari, memang tidak menang tangan hendak melaksanakannya.
Aku ada caraku yang tersendiri. Bagiku, disebabkan jadual mereka ini fleksible, aku telah mengatur jadual berbeza bagi membolehkan mereka ini setiap hari dapat solat atau mengaji walaupun sebentar.
Rakan-rakan selalu melahirkan kebimbangan dengan tindakanku seolah-olah melebihkan agama dalam pembelajaran. Setelah kuterangkan bagaimana solat adalah merupakan satu terapi dan menghafaz surah adalah satu aktiviti yang terkandung di dalamnya berbagai kemahiran yang melibatkan kognitif, baru mereka faham.
Alahamdulillah, banyak surah-surah daripada juz amma yang telah mereka hafaz. Mereka juga telah boleh solat dengan baik dan ada yang sudah boleh mengamalkan zikir dan doa selepas solat lebih baik daripada anak-anak normal.
Apabila keadaan ini berlaku, usaha membentuk tingkahlaku terhadap murid-murid Islam yang menghadapi masalah tingkahlaku juga menjadi lebih mudah. Mereka lebih lembut hatinya dan mudah untuk menerima arahan.
Setiap kali membuat pemantauan sempena hari kualiti aku akan meninggalkan pesan kepada guru-guru pendidikan khas yang kutemui agar selalu memberatkan solat kepada semua anak-anak istimewa yang beragama Islam.
Aku juga sering mengingtkan ibubapa diprogramku supaya membawa anak-anak mereka ke masjid atau surau untuk solat berjemaah atau mendengar ceramah agama. Aku ada pengalaman tersendiri tentang kepentingan mengajar solat kepada anak-anak ini.
SEORANG DARIPADA ANAK BUAHKU YANG ISTIMEWA DAN BERUSIA 38 TAHUN MENINGGAL DUNIA DI MASJID WAKTU SEDANG BELAJAR AGAMA KERANA DISERANG PENYAKIT LELAH. DIA MEMANG SENTIASA SOLAT BERJEMAAH DI MASJID ATAU SURAU SETIAP KALI WAKTU SOLAT DAN KEMATIANNYA TELAH MENYEBABKAN SEMUA MERASAKAN SATU KEHILANGAN KERANA ORANG YANG SELALU MEMBERSIHKAN MASJID DAN SURAU TELAH TIADA LAGI.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan