SAMBUNG KISAH TRS
Bercerita semula kisah N yang dipindahkan oleh ibunya selepas 3 bulan berada di taska anak-anakku, aku begitu teruja ingin menyambung kisahnya sepanjang 3 bulan di TRS.
Anak-anakku masih terlalu muda dalam mengurus sebuah taska. Memang banyak perkara sepertimana yang kunyatakan adalah dirujuk kepadaku. Suami adalah penasihat paling tinggi yang banyak memberi idea bagi tujuan penambahbaikan TRS.
Setiap kali mensyuarat TRS diadakan (selalunya seminggu sekali), semua masalah dan perkembangan TRS dari semua aspek dibentangkan oleh anak-anakku. Kadangkala ada juga perkara yang mereka tidak sentuh kerana tidak tahu akan kepentingannya di dalam sebuah taska, aku dan suami yang mengesyorkan dan minta di buat tindakan.
N MURID EMAK
Dalam mesyuarat biasanya aku akan minta laporan perkembangan murid dibuat secara individu kepadaku dan suami. Tujuannya adalah untuk melatih anak-anakku memberi perhatian kepada semua murid tanpa ada rasa pilih kasih.
Apabila menyentuh nama N , anak-anakku terus berkata bahawa mereka rasa N macam muridku yang bermasalah autisme. Sebenarnya semua ahli keluargaku samada suami atau anak-anak memang telah banyak tahu tentang anak-anak istimewa ini.
Ini adalah kerana aku rajin bercerita dan menunjukkan gambar-gambar aktiviti murid-murid ini kepada mereka. Powerpoint yang kusediakan untuk sesi ceramahpun selalunya akan kutunjukkan kepada suami dan anak-anak.minta komen untuk tujuaan penambahbaikan.
Oleh itu mereka kenal betul dengan anak-anak istimewa. Tidak hairan setiap kali bertemu anak-anak istimewa di mana sahaja mereka akan kata itu macam murid emak,
Oleh itu mereka kenal betul dengan anak-anak istimewa. Tidak hairan setiap kali bertemu anak-anak istimewa di mana sahaja mereka akan kata itu macam murid emak,
CIRI-CIRI
Satu persatu anak-anakku menceritakannya kepadaku.
1. Tidak ada eye contact
2. Tidak mahu bertutur
3. Pertuturannya sukar difahami
4. Suka menonton telivisyen dan banyak perkataan yang disebut adalah daripada
perkataan yang dilihat di tv tetapi ianya tidak jelas.
5. Suka menyendiri dan tidak suka berkawan
6. Tidak boleh berkongsi permainan
7. Suka menarik tangan guru apabila inginkan sesuatu
Ternyata ianya memang tepat. N memang menunjukkan ciri-ciri murid autisme. Setelah berbincang, keputusannn telah diambil bahawa aku yang layak untuk berbincang dengan ibu atau bapa S bagi menjelaskan perkara ini.
Bukan semua orang boleh menerrima dengan lapang dada apabila anak mereka dikatakan istimewa. Ternyata ibunya menolak mentah-mentah apa yang kuperkatakan.
Bagi mengelakkan hubunganya dengan kami jadi renggang, aku merendah diri menyusun jari sepuluh memohon maaf kepadanya jika aku tersalah tafsir terhadap puteranya itu. Walaubagaimanapun aku ada mencadangkan agar dia merujuk doktor bagi mendapatkan kepastian.
Bagi mengelakkan hubunganya dengan kami jadi renggang, aku merendah diri menyusun jari sepuluh memohon maaf kepadanya jika aku tersalah tafsir terhadap puteranya itu. Walaubagaimanapun aku ada mencadangkan agar dia merujuk doktor bagi mendapatkan kepastian.
AKU SIMPATI PADA N …. TERASA INGIN MEMBANTU KERANA MASIH ADA PELUANG. KEEGOAN IBUNYA TELAH MEMBUATKAN AKU SERAHKAN SEMUANYA KEPADA KETENTUAN ALLAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan