Sabtu, 11 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ ADA CIRI-CIRI AUTISME


SAMBUNG KISAH   TRS
Bercerita semula kisah N  yang  dipindahkan oleh ibunya selepas  3 bulan berada  di taska anak-anakku, aku  begitu  teruja ingin menyambung   kisahnya sepanjang  3 bulan  di TRS. 

Anak-anakku masih  terlalu muda dalam  mengurus  sebuah taska.  Memang banyak perkara  sepertimana   yang kunyatakan adalah  dirujuk   kepadaku.  Suami  adalah  penasihat   paling tinggi  yang  banyak  memberi  idea  bagi tujuan penambahbaikan   TRS.

Setiap  kali  mensyuarat TRS  diadakan (selalunya seminggu sekali),  semua   masalah  dan perkembangan   TRS   dari semua aspek dibentangkan oleh anak-anakku.   Kadangkala ada juga perkara  yang  mereka tidak sentuh  kerana tidak tahu   akan kepentingannya   di dalam sebuah  taska, aku  dan suami yang mengesyorkan   dan minta  di buat tindakan.

 N  MURID  EMAK 

Dalam mesyuarat biasanya   aku   akan minta   laporan perkembangan murid  dibuat   secara  individu kepadaku  dan suami.   Tujuannya adalah untuk  melatih anak-anakku  memberi   perhatian  kepada  semua murid   tanpa  ada rasa pilih kasih.

Apabila  menyentuh nama N , anak-anakku   terus   berkata  bahawa   mereka rasa   N  macam muridku  yang  bermasalah  autisme.  Sebenarnya semua ahli  keluargaku   samada suami  atau anak-anak  memang  telah  banyak tahu  tentang anak-anak  istimewa ini. 

Ini adalah kerana aku rajin bercerita  dan  menunjukkan gambar-gambar aktiviti murid-murid ini kepada mereka. Powerpoint  yang  kusediakan untuk sesi ceramahpun selalunya akan kutunjukkan kepada suami  dan anak-anak.minta komen untuk tujuaan penambahbaikan.

Oleh  itu  mereka  kenal betul  dengan anak-anak istimewa. Tidak hairan  setiap   kali  bertemu  anak-anak istimewa di mana  sahaja  mereka akan kata itu macam murid emak,

CIRI-CIRI
Satu  persatu anak-anakku  menceritakannya kepadaku.
1. Tidak ada eye contact
2. Tidak  mahu  bertutur
3. Pertuturannya    sukar   difahami
4. Suka  menonton  telivisyen  dan banyak  perkataan yang disebut   adalah  daripada
     perkataan  yang dilihat di tv   tetapi   ianya   tidak  jelas.
5. Suka   menyendiri  dan tidak  suka  berkawan
6. Tidak   boleh  berkongsi  permainan
7. Suka   menarik  tangan guru apabila inginkan sesuatu

Ternyata    ianya  memang  tepat.   N   memang  menunjukkan  ciri-ciri  murid autisme.  Setelah   berbincang,  keputusannn telah  diambil  bahawa  aku  yang  layak  untuk    berbincang  dengan ibu atau bapa  S  bagi  menjelaskan   perkara ini.
Bukan    semua  orang   boleh  menerrima   dengan lapang dada apabila  anak  mereka  dikatakan istimewa.   Ternyata ibunya  menolak  mentah-mentah  apa    yang  kuperkatakan.

Bagi   mengelakkan   hubunganya  dengan kami  jadi  renggang,   aku  merendah  diri  menyusun jari  sepuluh memohon maaf  kepadanya  jika  aku  tersalah tafsir   terhadap  puteranya  itu.   Walaubagaimanapun   aku  ada   mencadangkan   agar dia merujuk  doktor bagi  mendapatkan kepastian.


AKU  SIMPATI  PADA  N ….  TERASA  INGIN  MEMBANTU KERANA  MASIH   ADA PELUANG.   KEEGOAN  IBUNYA  TELAH  MEMBUATKAN  AKU  SERAHKAN  SEMUANYA   KEPADA  KETENTUAN  ALLAH.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan