Jumaat, 3 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ SARUNG TANGAN



PENGURUSAN TINGKAH LAKU

Ianya  adalah satu perkara penting dan mesti  dipelajari oleh sesiapa sahaja yang terlibat dengan anak-anak istimewa.  Bagiku, secara  kasarnya   PTL  bukanlah  berdiri  sebagai satu mata pelajaran,  tetapi  ianya berbentuk merentas  kurikulum . 
 
Ini adalah   kerana  proses menguruskan tingkahlaku murid-murid istimewa bukan  pada waktu-waktu tertentu sahaja. Sebaliknya ia  boleh berlaku di mana-mana waktu mata pelajaran tanpa mengira  samada di dalam mahupun  luar  bilik  darjah.

Ramai yang tidak sedar bahawa  pengurusan tingkahlaku sebenarnya adalah perkara pokok  yang  perlu  diselesaikan terlebih dahulu apabila murid-murid ini mendaftar di program pendidikan khas.  Perkara-perkara lain akan menjadi lebih mudah apabila pengurusan tingkahlaku telah berjaya.

CERITA  TENTANG  T

Menyambung  cerita mengenai murid haiperaktif  yang bernama T, sebenarnya  bukanlah satu perkara mudah aku dan rakan-rakan hendak  membantunya.   Seperti yang kukatakan banyak perkara yang cuba kami lakukan.  Kejayaan yang nampak,  masih terlalu sedikit .

Semakin lama aku berhadapan dengannya semakin aku nampak apa yang boleh kulakukan.  Itulah nasihat yang selalu kuberikan kepada rakan-rakan guru iaitu jika ingin membantu mengatasi  masalah tingkahlaku murid pendidikan khas selalulah berdamping dengan mereka. Inysaallah, akan ada jalan terbaik untuk  mengatasi semua  masalah yang mereka timbulkan.

SARUNG TANGAN

Allah memberi  ilham kepadaku. Untuk mengelakkan dia terus menerus merosakkan peralatan dan memukul orang lain,   aku telah memikirkan satu kaedah baru. Aku  meminta anak buahku menjahitkan sarung tangan
( macam sarung tangan bayi ) untuknya. Setiap kali dia merosakkan peralatan atau memukul  rakan lain aku akan menyarungkan tangannya dengan sarung tangan itu .

Selalunya dia akan merayu  agar  aku membukanya.  Dari sini aku membuat perjanjian dengannya  iaitu jika dia  melakukan tingkahlaku yang  negatif , maka tangannya akan disarungkan  dan dia tidak akan  dapat membuat apa-apa aktiviti.

Sebaliknya ,jika dia tidak melakukan tingkahlaku tersebut,  tangannya tidak akan kusarungkan dan dia bebas melakukan aktiviti pembelajaran  pada hari tgersebut.


HAMPA

Kaedah ini nampaknya berjaya juga mengurangkan sedikit masalah yang sering dilakukan. Setelah beberapa bulan  tingkahlaku yang negatif ini semakin berkurangan. Walaupun mengambil   masa yang agak lama juga , tetapi  T semakin mudah untuk dikawal dan lebih mematuhi arahan.

Walaubagaimanapun aku dan rakan-rakan sedikit hampa  kerana kami  tidak mendapat kerjasama daripada ibubapanya. Kesinambungan di rumah tidak berlaku. Kini  tingkahlaku itu  masih   ada.

Aku faham dengan masalah  yang dihadapi oleh rakan-rakan di sekolah menengah dalam menangani masalah T yang rasanya semakin kritikal. Ada beberapa cadangan  yang kuberikan  kepada  rakanku itu .  Aku  harap dia akan cuba laksanakan dan semuga dia berjaya menyelesaikan masalah yang memang besar itu.

ITULAH CABARAN MENJADI GURU PENDIDIKAN KHAS. NASIHATKU TERUSKAN USAHA. INSYAALLAH  AKAN  BERJAYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan