Jumaat, 3 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ ADAKAH SATU DOA?


MENDAFTAR

Program pendidikan khas   tempat  lamaku  mengajar  pernah  satu  ketika  dahulu merupakan   program tumpuan ibubapa untuk menghantar anak-anak istimewa.  Oleh kerana bilik darjah di programku itu agak  terhad,   aku telah meminta Unit Pendidikan Khas  menyekat kemasukan baru pada setiap   awal tahun.

Hanya   murid-murid  yang mempunyai  alamat  terdekat  sahaja  yang  boleh dihantar belajar di programku.   

Rasanya  masalah ini tidak berlaku lagi sekarang.  Ini adalah kerana telah ada banyak program  pendidikan khas yang baru  telah dibuka   di sekolah-selolah berdekatan.

NOMBOR TELEFON

Biasanya  apabila  mendapat murid  baru,   selain daripada dokumen-dokumen  yang sepatutnya   aku dapatkan daripada ibu bapa atau penjaga,  aku juga  mendapatkan nombor  telefon samada nombor   telefon rumah ataupun nombor  telefon bimbit.  Ianya   amat  penting  buatku  terutama  jika  berlaku  kecemasan. 

Suatu  hari atas sebab-sebab tertentu  aku terpaksa   menghubungi nombor   telefon bimbit ibu  kepada  seorang murid.  Malangnya tidak berjawap.  Aku menghubungi  telefon rumahnya.   Masa itu aku baru terperasan  akan  nombor awal   yang ada pada nombor  telefon  itu.

Ianya   amat berbeza  dengan  nombor  telefon   kawasan  Melaka  Tengah.  Aku tidak terus  menanyakan  perkara  tersebut   kepada  beliau.   Setelah urusan selesai aku berpesan kepadanya  agar menemuiku  esok  pagi  semasa   datang  menghantar anak  ke sekolah.

MINTA   MAAF  CIKGU BESAR

Esoknya dia agak terperanjat  apabila  aku   bertanya  kepadanya  tentang  alamat  sebenar  dia  tinggal  pada waktu  itu.  Aku  menjelaskan kepadanya   dalam   pengetahuanku   alamat   itu sepatutnya  bukan   berada  berdekatan dengan sekolahku.    Jika lihat  pada  nombor telefon rumah,  ianya   terletak luar  daripada  kawasan Melaka Tengah.

Akhirnya dia    mengakui   kesalahannya  kerana menipu alamat  semata-mata  untuk  memberi  peluang  kepada anaknya  belajar di programku.   Berkali-kali dia minta  maaf  dan merayu agar aku  tidak terus  membawa  perkara itu ke atas. 

Dia  ingin anaknya  terus  berada di programku  kerana  ramai kawan-kawannya  yang memberi  pandangan bahawa programku adalah antara  program yang  terbaik di negeri  Melaka  pada  ketika itu.

 Sebenarnya  ibu itu  tidak  tahu  bahawa   aku tidak boleh buat apa-apapun   sebagai  tindakan  kepada  kesalahannya  itu.   Hakikatnya  juga,    dia tidak tahu  bahawa   telah ada banyak program yang  lebih  hebat  dan  lebih baik daripada SKUP.

TERKENANG KEMBALI  IBU ITU BERKALI-KALI MERAYU DAN MENYEBUT ” MINTA   MAAF  CIKGU BESAR,  SAYA HARAP CIKGU TIDAK   BUANG ANAK  SAYA”  MASA   ITU  AKU  HANYA  SEORANG PENYELARAS.  ADAKAH  IANYA  SATU  DOA?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan