Jumaat, 3 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KENA SEPAK

MENGADU

Pagi tadi selepas  program yang dianjurkan oleh PPD berakhir,  aku bergegas ke sebuah sekolah Jenis Kebangsaan Cina di BB .  Bermula 31 Januari 2012 hingga 2 Februari 2012 perlawanan badminton Zon Bukit China belangsung di dewan sekolah tersebut.  Sekolahku bersama sebuah sekolah menengah berdekatan telah dipilih menjadi sekolah  pengelola.

Setibanya di  sana,  aku bertemu rakan lama yang sedang mengajar  di sebuah sekolah menengah.  Dia mengadu hal  padaku  tentang kisah seorang murid perempuan  berbangsa Cina yang sebelum ini  adalah bekas murid pendidikan khas sekolah lama aku bertugas.

Murid itu kugelarkan T.  Menurut rakanku,  guru-guru di sekolahnya  telah mati akal dan tidak tahu bagaimana hendak  membantu  T .  T memang murid haiperaktif .  Telah berusia 14 tahun.  Memiliki tubuh yang tinggi dan berisi.  Menurutnya lagi,  tindak tanduk T  semakin merbahaya dan boleh mencederakan  diri dan orang lain.  Dia semakin agresif dan perlukan perhatian seratus peratus daripada guru.


CERITA

Serba sedikit kuceritakan kepada guru itu bagaimana aku menangani  T sepanjang dia belajar di program lamaku.  Di awal kedatangannya (waktu itu dia berumur 7 tahun) dia telah mencabut dan mengoyakkan  semua carta-carta yang ada di dinding.

Tangannya juga begitu pantas memukul orang yang ada berdekatan  dengannya. Tidak boleh ada peralatan dihadapannya,  pasti akan diambil samada  untuk dirosakkan atau dibalingkan begitu sahaja.

Selalunya dia kutempatkan di tengah-tangah antara guru dengan seorang murid lain.  Apabila hendak mengajarnya semua bahan bantu telah disediakan awal dan aku  tidak akan bangun  daripada duduk di sebelahnya semasa P&P dijalankan.

Murid-murid lain yang ada dalam kumpulannya kuarahkan datang kepadaku mengikut giliran apabila ingin menjalankan pengajaran.  Ini adalah kerana jika aku bangun,  T  juga akan bangun  dan mengganggu orang lain serta  merosakkan segala peralatan yang ada.

TUMPUAN SINGKAT

Tumpuannya  amat singkat.  Dia hanya berminat kepada sesuatu  aktiviti   dalam masa  lebih kurang lima minit sahaja. Oleh itu  untuk menarik perhatiannya, bahan bantu  memang terpaksa dipelbagaikan.

Hanya dengan cara ini aku dan rakan-rakan dapat mengawalnya.  Itupun bukan dalam  jangkamasa yang  lama. Hanya  lebih  kurang 15  minit .

Selepas tempoh  itu,  dia mula buat hal. Selalunya apabila dia telah bosan,  dia  akan bangun daripada tempat duduk. Aku  akan melayaninya. Ku  biarkan dia berjalan-jalan  di dalam kelas dengan  pemerhatianku   lebih kurang  lima minit.

Selepas itu aku akan memujuknya untuk duduk kembali   bagi menyambung aktiviti pembelajaran.  Biasanya dia akan akur . Begitulah caranya T diajar pada permulaan kedatanganya ke sekolah.

KESABARAN TERUJI

Memang amat menguji  kesabaran apabila berhadapan dengannya.  Persediaan awal seperti  bahan bantu dan  aktiviti-aktiviti yang sesuai untuknya perlulah  dibuat.  Kalau semua itu tidak dilakukan, huru hara kelas dibuatnya.  Murid-murid lain juga pasti akan terganggu dengan kerenahnya.

Aku dan rakan-rakan sentiasa berbincang bagaimana caranya untuk membantu T. Terlalu banyak  ikhtiar yang  kami cuba lakukan demi mengatasi masalah yang dihadapinya.

Alhamdulillah,walaupun pada masa itu  jawatan PPM masih belum wujud, tetapi berkat kerjasama semua rakan guru, sedikit  demi sedikit usaha kami membuahkan hasil.

RAKANKU TERKEJUT APABILA KUBERITAHU BAHAWA PIPIKU  INI ADALAH PIPI PERTAMA DI SKUP  YANG PERNAH DISEPAK OLEH T SEMASA DI HARI PERTAMA MENDARTAR DIRI. KENANGAN.... TINGGAL.......  KENANGAN..... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan