Isnin, 6 Februari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ 3 BULAN SAHAJA

TRS
Adalah  singkatan  nama  kepada Taska  Raudhatul  Sakinah.  Nama  ini  yang   telah dipilih  oleh  kami selepas  semua  anggota  keluargaku  bermesyuarat.  Taska ini    telah beroperasi  sejak 1 Januari  2011. Kalau tahun 2011 ianya  beroperasi  di Jalan  Wakaf   Bukit Katil  Melaka, kini   ianya telah berpindah  ke Taman Bukit Katil  Damai. 

Aku  tertarik ingin menulis tentang  taska ini bukan  kerana ianya milik anakku. Sebaliknya  tentang kisah  seorang  murid  yang  mendaftar  di TRS.

Selalunya  apabila  tidak tahu bagaimana  ingin menyelesaikan masalah anak-anak murid di TRS ianya akan dirujuk  kepadaku.  Kalau tahun lepas  3 bulan pertama TRS dibuka, telefonku  jarang berhenti   daripada  menerima  panggilan  anak-anak.   Kini  alhamdulillah, mereka telah boleh menguruskannya  sendiri.

ANAKNYA BERMASALAH  SEDIKIT

Seorang  ibu muda telah merujuk  anakku tentang  masalah anaknya.  Dia menjelaskan anak lelakinya  telah berusia 5 tahun tetapi masih belum boleh bertutur dengan baik.  Masih memakai lampin  pakai buang  dan  tidak mahu ke taska.  Kini  anak ini hanya tinggal dengan pengasuh  kerana apabila ke taska dia menangis  dan tidak mahu turun daripada  kereta.

Sepertimana  biasa  ianya diserahkan kepadaku untuk menyelesaikannya.    Melalui perbualan dengan  telefon ibu tersebut   menjelaskan kerungsingannya  terhadap  anak itu.   Dia risau anaknya  akan melakukan  perkara yang  sama  dengan taska sebelum  ini  iaitu  menangis dan tidak mahu turun daripada kereta.  Aku meyakinkannya bahawa kami akan cuba membantu.

HARI   SUAIKENAL
Anak ini aku namakan  N.  Tiba hari suaikenal   aku  meminta  N  dihantar  ke TRS oleh ayahnya.  Setibanya di TRS dia langsung tidak mahu  turun  daripada kereta.  Menjerit  sekuat-kuat  hati.  Tindakan  ayahnya ialah mendukung  N  dan   meninggalkannya   dipintu  pagar serta  berlalu  . 

Setelah  gagal  dipujuk  akhirnya aku membiarkan sahaja  dia bermain  alat permaianan di hadapan taska  sehingga  ayahnya  datang  semula  untuk mengambilnya.

Anak-anakku  mula bimbang  dengan keadaan ini.  Mereka  khuatir  gagal   hendak menguruskan  N pada  hari-hari  berikutnya.    Apabila  melihat  aku tenang   sahaja  barulah  mereka  reda kerana   mereka  tahu  aku  mesti   ada jalan untuk  membantu .

SEDIAKAN BILIK
Setelah  kufikirkan, akhirnya   aku memutuskan pada  hari berikutnya,  apabila  N datang anak lelakiku  yang mesti  menyambutnya.  Dukung  sahaja N  masuk ke Taska  walaupun  dia menangis.  Di taska  aku minta  anak perempuanku mengosongkan satu bilik  khas  hanya  untuk meletakkan  N dengan  alat  permaian yang lengkap bagi  menarik perhatiannya. 

Aku  berpesan kepada anak-anakku  agar  jangan  biarkan N menangis  kerana  akan mengganggu murid lain.  Selain itu jika  dibiarkan berterusana  ianya akan jadi satu habit yang susah hendak dhentikan.

Hampir  1    bulan  kesukaran ini terpaksa  ditanggung oleh   anak-anakku. Mereka  terpaksa  berkorban tenaga  dan masa  untuk  memujuk  dan melayan N secara indiviu di dalam bilik itu tanpa mengenakan apa-apa  bayaran  lebih  atas semua perkhidmatan  tambahan.

Aku bersyukur   yang anak-anakku  berjaya  membantu N.  Mereka juga gembira  kerana  pada bulan ke  2  N telah boleh turun daripada kereta    dan masuk ke taska  sendiri. 

TOILET  TRAINING
Setelah  masalah masuk kelas dapat diatasi, aku meminta  anak-anak beralih kepada satu lagi perkara yang perlu kepada  N  untuk  diberikan  bantuan . Ianya adalah  toilet training. 
 
Latihan ini memang anak-anakku  telah  arif. Mereka selalu  dengar  aku bercerita  di rumah  bagaiman caranya  aku  membantu anak -anak istimewa di sekolah  berhenti daripada menggunakan lampin pakai buang.

Alhamdulillah  selepas   3 bulan dengan anak-anakku,    target   membantu N  tercapai.  N   telah tidak menggunakan lampin pakai buang lagi. Dia juga telah   boleh masuk kelas  dan belajar dengan rakan-rakan dalam kumpulan. Kami juga  paling  gembira  apabila   ibunya  bercerita  dia  pernah dengar  N membaca surah al-fatihah di rumah .

KECEWA
Sebenarnya  anak-anakku agak  kecewa selepas kejayaan ini kerana ibu N telah memberhentikan N dari TRS  dan menghantarnya ke sebuah Taska  yang lebih hebat.   Anak-anakku tertanya-tanya mengapa   selepas 3 bulan  baru N  dipindahkan?

JAWAPANNYA  ADA PADAKU.   SEMASA   DITANYA  OLEH IBUNYA  BERAPA  LAMA  N  BOLEH  PULIH DARIPADA  MASALAH YANG DIHADAPINYA.   AKU  YANG MEMBERI  JAWAPAN   SELALUNYA  3 BULAN.

Kadangkala  demi  kepentingan diri manusia lupa   dari  memahami perasaan orang lain. Aku menasihati  anak-anakku  agar tidak  kecewa kerana  semuanya  ada  hikmah  yang Allah lebih mengetahuinya.

1 ulasan: