GELARAN BUDAK KUNCI
Sebenarnya cerita budak kunci ini telah berkali-kali inginku siapkan, tetapi setiap kali ianya bermula pasti ideaku mati begitu sahaja. Akhirnya ia hanya disimpan sebagai draff.
Ini adalah kerana pengurusan tingkahlaku ke atas kes budak kunci tidak dapat kuselesaikan sehingga dia tamat di sekolah rendah. Aku sedikit hampa kerana kurang dapat membantu mengatasi masalah yang dihadapi oleh budak kunci ini disebabkan tidak ada kesinambungan dirumah terhadap modifikasi tingkahlaku yang kami laksanakan di sekolah.
Rasanya hari ini aku perlu mengubah semula apa yang telah kutulis agar lebih mudah aku menghabiskannya untuk tatapan semua.
Aku gelarkan sahaja dia sebagai A. Gelaran budak kunci ini kami berikan kepada A kerana anak ini suka bermain dengan anak kunci. Selain itu, A juga bermasalah tingkahlaku haiperaktif yang severe. Mempunyai tumpuan dan daya ingatan yang singkat, berrmasalah peruturan (pelat ) dan juling. A juga tidak boleh membaca atau menulis.
TIDAK BOLEH DUDUK LAMA
Di dalam kelas A tidak boleh duduk lama. Setiap kali tidak ada guru disebelahnya, dia akan berlari pantas keluar kelas hingga kadangkala kami terjun tangga kelas dengan tidak berkasut bagi mengejarnya. Pernah sekali dia berlari masuk kedalam dapur kantin. Mujur tidak masuk kedalam periuk besar berisi bubur RMT yang sedang dimasak.
Sejak itu dia tidak kami lepaskan di kantin. Makan bersamaku atau rakan lain di dalam bilik darjah.
Setiap kali datang ke sekolah dia akan membawa anak-anak kunci di dalam saku seluarnya. Dia akan leka bermain anak-anak kunci itu tanpa ingin membuat aktiviti pembelajaran. Kerapnya dia akan pergi ke mana-mana pintu dan mengacu-acukan anak kunci yang dibawanya.
Yang paling pelik ialah dia akan tahu dimana sahaja kunci disembunyikan walaupun dia tiada semasa kami menyembunyikannnya. Boleh dikatakan semua almari atau laci berkunci di kelas, kami terpaksa pecahkan kerana kehilangan kunci.
MASALAH BESAR
Ianya menjadi satu masalah besar apabila A terlepas pergi kekelas-kelas di aliran perdana pada waktu rehat dan mengambil semua kunci-kunci di almari dan serahkan kepadaku atau rakan-rakan. Boleh bayangkan sendiri bagaimana kami nak mencari tempat asalnya kunci ini jika ianya tidak berlabel. Pening kepala dibuatnya.
Lagi besar masalahnya dia akan meraba saku seluar setiap orang yang ditemuinya meskipun tidak dikenali bagi mencari anak kunci. Jika guru perempuan pula, dia akan menyelongkar beg tangan bagi mendapatkan anak kunci. Sebagai tempat lawatan aku sering mengingatkan pelawat yang datang agar hati-hati dengan anak kunci masing-masing agar dapat masuk ke rumah apabila pulang.
Berbagai usaha kami buat untuk membantu A membuang tabiat mengambil dan bermain dengan anak kunci . (Akan kuceritakan dalam satu tajuk nanti). Untuk mengatasi masalahnya aku pernah bertermu bual dengan datuknya (dah jari allahyarham)untuk mengetahui punca tingkahlaku itu berlaku.
RAMALAN
Jawapan dari datuknya tidaklah kena dengan ramalanku. Adakah dia berbohong kerana menyembunyikan sesuatu, aku sendiri tidak pasti. Walaubagaimanapun , rakan-rakan lebih bersetuju dengan ramalan yang kuberikan mengapa A suka bermain dengan kunci.
Ramalanku ialah, kerana A seorang murid haiperaktif yang severe, untuk mengelakkan dia berlari keluar dari rumah dia akan dikurung dan dikunci di dalam bilik. Jadi, bagi A, untuk selamat daripada dikurung dia perlu mengambil semua kunci. Tak tahulah ....ini hanya ramalan.
Rasanya kini A telah berumur 18 tahun. Apapun aku begitu risau dengan keadaan A kerana takut dipergunakan orang untuk kegiatan mencuri kerana ia begitu master dalam membuka pintu walaupun berkunci.
SEBERAT-BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan