Jumaat, 30 Disember 2011

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ HIJRAH



TIDAK  SUKA HIJRAH        

Sebagai  isteri  seorang tentera aku  terlalu kerap   berhijrah  mengikut suami .  Hijrah  dari negeri  Pahang, Kelantan,  Negeri   Sembilan  dan akhir sekali  ialah   Melaka, tanah tumpah darahku. 
 
Sekolah  yang   ada  sekarang  adalah   sekolah ke enamku  sepanjang 26 tahun  bergelar seorang  pendidik. Rasanya memang  penat   juga  dengan penghijrahan  ini.  

Walaubagaimanpun   ianya merupakan satu  daripada sunnah Rasullah s.a.w.  Apabila ianya adalah sunnah  pasti ada  ganjaran pahala apabila kita mengamal  dan menerimanya  dengan redha.

PERLU

Tahun 1996, sebaik  sahaja  suami  menamatkan  alam ketenteraannya,   berlaku penghijrahan  ku yang  ke 4  selepas, Pahang ,Kelantan dan Negeri  Sembilan. 

 Aku  balik ke kampong   dan  ditempatkan di sebuah  Program Pendidikan Khas   bersebelahan kampungku dan  merupakan sebuah  program  pendidikan khas terawal  di Melaka  iaitu  SKUP.

Meskipun program rintisku di SKKG  Port Dickson, namun  SKUP Melaka telah membawa  banyak kenangan  dalam perjalanan hidupku  dibumi   Allah ini sebagai guru Pendidikan  Khas.

Berkali-kali air mata tumpah,  tidak kurang senyum dan tawa  menyerlah.  Banyak yang aku belajar  disini  untuk menjadi guru Pendidikan Khas yang baik. 

Barisan pentadbiran, rakan-rakan guru lama  dan baru  samada di Pendidikan Khas mahupun perdana, ibubapa , murid-murid dan  komuniti   yang  sering  menjadikan  aku makin matang  dalam banyak perkara. Ternyata  hijrah  memang  perlu dalam kehidupan.

Masalah  yang timbul dan tenggelam  banyak  yang mendewasakan   aku. Hingga kadangkala aku hampir lemas dan mengalah. 

Disini telah  menjadikan  aku lali  dengan masalah.  Bagiku tidak  ada masalah yang tidak boleh selesai selagi  ada perbincangan dan keputusannya  banyak  kuserahkan pada yang  maha kuasa menentukannya.

PADAKU…

Semakin  ramai  yang  kutemui, semakin banyak masalah yang dibawa  dalam pengurusanku semakin  menjadikan aku  matang  dalam membuat keputusan. 

Disamping ianya juga adalah  satu titik mula aku memahami bahawa  untuk mudah berurusan  dengan orang lain janganlah dipandang keburukannya, tetapi  pandanglah pada kebaikannya walaupun sedikit.

Kadangkala aku buntu  juga,  tetapi   aku sering di temukan  dengan rakan-rakan    baik yang membantu  dalam  musafirku  sebagai guru Pendidikan Khas.

Setiap kali berhijrah aku kehilangan  insan-insan  yang kusayangi.  Kepastiannya  yang  patahkan   tumbuh,  yang hilang pasti  berganti.    Meskipun  tidak serupa ianya  perlu diterima   dengan  tangan  dan fikiran terbuka. 

Meskipun  banyak  kenangan  yang tidak  boleh dilupa ,  tetapi perjalanan tetap harus diteruskan. Masalah perlu diatasi, arahan mesti dipatuhi,  banyak urusan   yang perlu kuselesaikan dalam setiap pengijrahan ku ditempat baru.

BUKAN NOKTAH

Yang pasti  penghijrahanku  kali ini bukanlah  satu noktah. Ianya  baru bermula. Disekolah  aku adalah seorang ketua. Dalam  Pendidikan Khas  pula   aku  masih perlu berdiri dan berlari bersama  membantu anak-anak istimewa ini   dalam  menjadikan  mereka  insan  yang berdikari melalui blog ini.

 INSYAALLAH….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan