Sabtu, 24 Disember 2011

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ DIA KATA SAYA BODOH


SELESAI   TUGAS
Dengan izin Allah dan berkat  kerjasama  daripada  rakan-rakan akhirnya  aku selesai  mengisi  borang  manual  dan  online  NKRA/ new deals  seperti  kehendak  nazir. 
   
Sebagai  orang  baru  dengan  bidang  ini,  aku rasa   seronok  juga   apabila dapat  menyiapkan tugasan  baru ini walaupun memakan masa  hampIr 3 hari  setengah.   Rasanya    dah ada   dalam  otakku   ,   kehendak tugasan   itu.

Sebenarnya  sesuatu  perkara  yang  dibuat  sendiri  lebih  banyak  membantuku  untuk lebih memahami    bidang   tugas  yang   baru  kupegang  ini,  daripada menyerahkan bulat-bulat kepada rakan-rakan untuk  melaksanakannya.   

Memang  memeningkan  kepala ,  tetapi   aku  rasa puas   hati  dan  gembira sebab  lebih faham   dengan  kehendak  transformasi   pendidikan  sekarang.

SAMBUNG   TUGAS

Seperti  yang  telah aku  janjikan,  sebaik  selesai  tugas aku  bergegas ke sebuah bilik khas   yang dalam proses  aku membersihkannya  bersama  seorang  pekerja  baru.  Dari   awal  minggu  kulihat   kerja  yang  kuamanahkan masih belum selesai.

Semua   peralatan   di dalam bilik  itu  telah  dibersih kan.   Walaubagaimanapun, aku boleh  memahaminya bahawa   dia  tidak  arif   untuk  menyusunnya   semula.   Perkara  ini  telah  menyebabkan  kulihat bilik  tersebut  nampak   begitu berserabut   sekali.

Dia   tersenyum  melihat aku masuk.   Aku  segera   mencapai  penyapu  dan menyapu   sampah  sarap  dan habuk  yang telah    dikeluarkan  olehnya  dari dalam almari dan laci-laci. Melihat   aku  berbuat  demikian  dia turut  membantu.

Setelah   selesai  menyapu,   aku   mengarahkannya  menyusun   semula   peralatan   yang  telah  dibersihkan.  Sambil  menyusun  peralatan, kulihat    dia  nampak macam hendak  menyatakan sesuatu  kepadaku. 

TAK  BOLEH  KERJA   DENGAN  DIA

Kuberi   ruang  kepadanya   untuk   bercakap.  Dia  bertanya  kepadaku. “Lepas   siap bilik  ini  saya   nak  buat kerja apa?”  Aku   memandang  kearahnya  dan   berkata   “Buatlah  kerja   di blok    yang    telah   diarahkan   oleh  penyelia  awak” 

Dia terkelip-kelip   mendengar   jawapan    yang  kuberikan.  Dari   raut  wajahnya  kulihat dia tidak berpuas hati  dengan   jawapan   itu.  “Tapi,  saya tak   boleh  kerja   dengan  dia “ (dia  yang  dimaksudkan ialah  2 orang pekerja  lama    disitu ) jawapnya  kembali.

Aku berhenti   menyusun   peralatan  dan   memanggilnya  rapat kepadaku.  “Boleh   cakap   dengan  saya  mengapa  awak   tidak  tidak  boleh  kerja   dengan  dia?” Kulihat   dia   teragak-agak   hendak  memberi   jawapan. 

Setelah  didesak  akhirnya  dia  menjawap “Dia   selalu   kata  saya bodoh, tu   sebab   saya   tak boleh  kerja  dengan dia”. 

KADANGKALA BEGITU   MUDAH   KITA  HENDAK  MENGATA  ORANG LAIN  BODOH,  SEDANGKAN    TINDAKAN   KITA  JUGA   MACAM  ORANG  BODOH .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan