Khamis, 15 Disember 2011

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ PEKERJA OKU

 BARU TAHU
Berikutan  dengan kedatangan Audit di sekolah,  baru aku menyedari dan mengetahui bahawa pekerja OKU tidak boleh menjadi pengawal keselamatan.  Jika ingin juga menempatkan mereka ini di sekolah, perlu ada prosedur tertentu yang  perlu aku patuhi sebagai pentadbir sekolah.

BERTUKAR TUAN

Bermula 1 hb Disember 2011 pengurusan pihak pengawal  keselamatan di sekolahku  telah bertukar tuan .  Aku bercadang mengekalkan pekerja OKU yang ada disekolahku atas sebab-sebab tertentu.

Sebelum  pergi berkursus,  aku telah memanggil pengawal keselamatan tersebut.  Aku  menjelaskan pandanganku serta memintanya  melakukan apa yang sepatutnya seperti diarahkan oleh pihak yang tertinggi bagi membolehkan dia terus bekerja.  Begitu juga dengan pihak pengusaha keselamatan ,  perkara yang sama telah  aku lakukan.

 DIBUANG KERJA

Apabila pulang dari berkursus, pengawal keselamatan OKU itu dengan nada sedih dan kesal menjelaskan kepadaku bahawa dia tidak lagi diterima bekerja di sekolahku. Aku agak terperanjat apabila menerima berita itu.

Walaubagaimanapun, untuk meredakan perasaan sedih pengawal itu,  aku menjelaskan kepadanya bahawa rezeki Allah maha luas.  Minta dia cari  kerja lain. Aku menjelaskan kepadanya bahawa  semua  itu  pasti ada hikmah disebaliknya.

Selang 2 hari  dia datang bertemuku di sekolah dan menyatakan  bahawa dia telah diterima  bekerja sebagai pekerja pembersihan di sebuah sekolah yang berdekatan.  Aku  rasa sedikit gembira kerana serba sedikit aku mengetahui bahawa pekerja OKU ini adalah ibu tunggal  yang perlu menyara 2 orang anak yang masih bersekolah. Semuga pekerjaaan baru itu dapat membantu dia menyara keluarganya.

LEBIH BAIK OKU

Bertemu seorang rakan dari sekolah lain, aku bercerita  tentang OKU disekolahku yang dibuang kerja. Respond dari rakanku ialah lebih baik ambil OKU bekerja dari orang normal yang lebih panjang langkahnya untuk meninggalkan POS berbanding OKU.

Dia serik sebab POS di sekolahnya sering kosong tanpa pengawal.

Itulah realiti.....kadangkala  kita   hanya  nampak  kekurangan, tanpa memikirkan kekurangan itu ada kalanya adalah lebih baik dari kesempurnaan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan