JANGAN KATA MEREKA TAK BOLEH
Aku sering mengingatkan kepada rakan-rakan guru melalui sesi ceramah yang kuberi iaitu sebagai guru , jangan sekali-kali mengatakan bahawa anak-anak istimewa ini tidak boleh buat apa-apa.
Perkara sama juga kujelaskan kepada ibubapa. Ini adalah kerana jika kita sebagai orang yang terdekat dengan anak-anak ini tidak menghargai keupayaan yang ada pada mereka, apatah lagi orang lain?.
Orang lain akan menghargai anak-anak ini, jika kita semua yang terlibat sentiasa menghargai mereka .
PERLU ADA MATLAMAT
Mendidik anak istimewa perlu ada matlamat yang perlu dicapai terhadap setiap orang daripada mereka. Sebagaimana kita mensasar 5A dalam UPSR kepada anak-anak normal, begitulah jugalah perlu ada sasaran pencapaian tertentu kepada setiap anak-anak istimewa.
Matlamat yang hendak dibuat bukanlah berdasarkan kelemahan yang mereka ada, tetapi sebaliknya ialah berdasarkan kekuatan yang mereka miliki.
Mereka tidak mampu untuk berbuat demikian . Mereka perlukan bantuan kita samada guru-guru Pendidikan Khas mahupun ibubapa dalam mencapai matlamat tersebut.
Tinggi atau rendah sesuatu matlamat yang hendak dicapai banyak bergantung kepada keupayaan yang ada pada diri seseorang murid. Meskipun begitu ianya tidak dapat direalisasikan jika guru-guru dan ibubapa tidak ada kesungguhan dalam membantu mencapainya.
RAMAI TELAH MELAKUKANNYA
Aku tahu ramai guru yang menyedari hal ini. Ini memang terbukti melalui berbagai pencapaian tertinggi terutama dalam bidang ko-kurikulum yang dicapai oleh anak-anak istimewa daripada setiap negeri di Malaysia .
Begitu juga dalam peperiksaan-periksaan awam di sekolah rendah dan menengah. Dalam erti kata lain, guru-guru yang terlibat telah berjaya merealisasikan matlamat yang dibuat kepada murid-murid tertentu dalam bidang-bidang tertentu.
PERSOALAN
Persoalan yang timbul dalam benakku sekarang ialah bagaimanakah keadaannya dengan murid-murid yang menghadapi masalah yang severe di sekolah . Adakah matlamat tertentu dibuat keatas setiap daripada mereka?
Yang lebih penting sejauhmanakah kesungguhan guru-guru membantu mereka sehingga matlamat yang ditetapkan dapat direalisasikan.
AKU PERNAH DITANYA OLEH SEORANG IBU YANG MEMPUNYAI ANAK BERMASALAH HAIPERAKTIF MENGAPA CIKGU SELALU KATA ANAKNYA MEMANG TAK BOLEH BUAT APA-APA.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan