Jumaat, 30 Disember 2011

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ MEREKA BOLEH





JANGAN KATA MEREKA TAK BOLEH 

Aku  sering  mengingatkan kepada  rakan-rakan guru melalui  sesi ceramah yang kuberi  iaitu sebagai  guru , jangan  sekali-kali mengatakan bahawa  anak-anak  istimewa ini tidak boleh   buat apa-apa.

Perkara   sama   juga  kujelaskan kepada ibubapa.  Ini  adalah kerana jika kita  sebagai orang yang terdekat   dengan  anak-anak ini  tidak  menghargai  keupayaan   yang   ada pada mereka,  apatah lagi orang lain?.

Orang  lain akan menghargai anak-anak ini,  jika kita  semua yang terlibat   sentiasa  menghargai   mereka .

PERLU   ADA  MATLAMAT

Mendidik   anak   istimewa perlu  ada  matlamat   yang perlu  dicapai terhadap setiap orang daripada mereka. Sebagaimana kita mensasar 5A  dalam UPSR  kepada anak-anak normal,  begitulah  jugalah  perlu ada sasaran pencapaian tertentu  kepada setiap anak-anak  istimewa.

Matlamat  yang hendak dibuat  bukanlah   berdasarkan kelemahan  yang  mereka ada,  tetapi sebaliknya ialah berdasarkan kekuatan yang mereka miliki. 

Mereka tidak mampu untuk  berbuat demikian .   Mereka  perlukan bantuan kita  samada  guru-guru Pendidikan Khas mahupun   ibubapa dalam mencapai matlamat tersebut. 

Tinggi  atau  rendah sesuatu matlamat yang hendak  dicapai banyak bergantung  kepada  keupayaan yang ada  pada diri  seseorang murid.  Meskipun begitu ianya tidak dapat  direalisasikan jika  guru-guru dan ibubapa tidak ada kesungguhan  dalam  membantu  mencapainya.  


RAMAI  TELAH  MELAKUKANNYA

Aku tahu ramai guru yang menyedari hal ini. Ini memang terbukti melalui berbagai pencapaian tertinggi terutama dalam bidang  ko-kurikulum  yang dicapai oleh anak-anak istimewa daripada setiap negeri di Malaysia . 

Begitu juga dalam peperiksaan-periksaan awam di sekolah rendah dan menengah. Dalam erti kata lain, guru-guru  yang terlibat   telah  berjaya  merealisasikan matlamat yang dibuat  kepada murid-murid tertentu dalam   bidang-bidang   tertentu. 


 PERSOALAN

Persoalan yang timbul  dalam benakku  sekarang ialah bagaimanakah  keadaannya  dengan murid-murid  yang menghadapi  masalah yang  severe  di sekolah .  Adakah matlamat tertentu dibuat keatas setiap daripada mereka? 

Yang lebih  penting  sejauhmanakah  kesungguhan guru-guru membantu mereka sehingga   matlamat  yang  ditetapkan  dapat direalisasikan.

AKU   PERNAH    DITANYA   OLEH  SEORANG   IBU  YANG  MEMPUNYAI  ANAK BERMASALAH  HAIPERAKTIF   MENGAPA  CIKGU  SELALU KATA ANAKNYA MEMANG TAK  BOLEH BUAT APA-APA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan