Khamis, 26 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/FACE BOOK

BUDAK  HAFIZPUN  SUKA FACE BOOK

Melawat  anak  di madrasah  membuat aku terpanggil  untuk   menulis   satu  tajuk  iaitu tentang    face book.  Setiap  kali  melawat  anak-anak di madrasah  , apabila selesai  makan  dan   berbual-bual ,   2  orang anak anak  lelakiku   terus   meminta  LAPTOP.   Tujuannya   tidak lain dan  tak bukan  ialah  face book.

2  orang  anak buah dari madarasah yang sama juga  berkumpul  sama-sama  menghadap  face  book.  Sambil   melayari  face  book  begitu hangat  mereka  bercerita  tentang  rakan-rakan  di facebook.  Bukan  aku  tidak  mahu  menyekat ,  tetapi itulah kehendak  remaja  walupun mereka bakal   bergelar  hafiz.

FACE  BOOK  SEBENARNYA  BERGUNA  

Face book  sebenarnya  berguna  kepada  kita.  Aku  sebenarnya  pada  awal kemunculan   face book, amat  tidak menyukainya.   Selalunya aku marah anak-anak  apabila  sibuk  menghadap face book sampai  tak jadi  kemas rumah.  Memang   ketagih   bila  dapat  face book. 
 
Anak   yang membukakan  akaun  face book untukku.  Itupun  setelah  adik   mendesak  kerana   ada kawan  lama  (dan 25  tahun putus hubungan)  yang pernah  belajar bersamaku di  Maktab  Perguruan   Melayu  Melaka   bertanyakan  halku   di face book  adik. 

Alhamdulillah… sebenarnya  face  book  memang  berguna .  Aku  dapat   bersua   semula   dengan  rakan itu melalui face book.

SALAH   GUNA  FACE  BOOK

Ceritaku  kali ini ialah tentang   salah guna  face book.  Sekali ,  di program ku  telah berlaku perselisihan  faham  antara staf-staf sokongan.   Perkara  itu diluar pengetahuanku.  

Pada hari yang sama apabila membuka  facebook,  di wall ku,  kulihat ada  kenyataan seperti  marah-marah   dari   seorang  rakan lain.   Tanpa  usul  periksa  aku respond  juga    sebagai  tanda   memberi  nasihat.

Esoknya   di sekolah   PPM datang   menghadapku.   Cerita   kisah   sebenar  kepadaku  tentang  perselisihan  yang   berlaku   dan mengatakan cerita tu  telah ditulis di  FB.  Dia  juga kata  aku  turut   sama   terlibat   sebab   aku juga ada respond .

Aku  terkejut  juga   sebab   tidak  tahu   apa-apa.  Bila  imbas  kembali ,  baru  teringat  tentang respondku  diFB    pada hari   sebelumnya.   Menyesal  juga  aku sebab  suka menyampuk  tanpa usul periksa .

Semenjak  itu arahan ku keluarkan bahawa   seorangpun  tidak   dibenarkan  menulis  apa-apa  juga masalah yang  berlaku  di sekolah   di FB.


SEORANG   RAKAN GPK  TELAH  BERCERITA  PADAKU  TENTANG  DIA TERBACA GURU-GURU DI PROGRAMNYA  MENGATA DIA  DI FACEBOOK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan