KURANG SIBUK
Membuka program baru memberi ruang kepadaku melaksanakan beberapa perkara . Salah satu daripadanya ialah melatih murid-murid bercerita kisah nabi sempena majlis tilawah pendidikan khas .
Ini adalah kerana kesibukan menerima tetamu tidak berlaku di program baru ini. Aku dapat banyak masa bersama murid-murid. Sebagai program baru dan bilangan murid yang terhad tidak memberi aku peluang memilih murid yang terbaik. Asalkan mereka boleh membaca sedikit sudah memadai untuk kuasah bakat mereka dalam bidang bercerita.
BARU BOLEH BACA PERKATAAN KVKVK.
2 orang murid jadi pilihanku. Yang lelaki berusia 11 tahun. Baru boleh membaca perkataan kvkvk. Murid yang perempuannya pula telah berusia 12 tahun dan alhamdulillah telah boleh membaca dengan agak baik. Cuma perkataan-perkataan yang panjang sedikit perlukan bantuan daripadaku.
Melihat kemampuan membaca yang ada pada murid lelaki itu sebenarnya memang sukar dipercayai yang dia boleh pergi jauh dalam bidang ini. Bagiku, tidak ada yang mustahil jika dapat keizinan Allah asalkan tidak mudah putus asa.
EDIT CERITA
Oleh kerana aku bukan orang yang pakar untuk menulis cerita kisah nabi, maka bahan ceritanya kuminta daripada ustazah di aliran perdana. Langkah pertamaku ialah mengedit semula cerita itu bagi memudahkan murid pendidikan khas ini membacanya.
Ku besarkan font tulisannya dan kugariskan setiap perkataan mengikut suku kata. Setelah selesai semuanya, dan aku telah berpuas hati, aku akan memulakan latihan. Cara latihanku amat fleksible. Aku akan gunakan setiap kali ada masaku ataupun masa murid yang terluang untuk tujuan ini.
Ibu bapa mereka juga kulibatkan sama untuk membantu di rumah. Semuanya berjalan dengan baik seperti yang kurancangkan. Walaupun baru hendak belajar mengeja, aku sering meyakinkan murid lelakiku bahawa dia memang boleh melakukannya.
Bagiku ini juga merupakan satu sesi pembelajaran untuk anak istimewa ini. Latih tubi membaca, keyakinan diri untuk bercakap di khalayak ramai dengan sebutan yang betul banyak berlaku pada masa sesi latihan ini. Sekali-sekala aku akan meminta mereka bercerita pula di hadapan rakan-rakan istimewa di dalam kelas selepas waktu rehat.
LATIHAN AWAL
Latihanku akan bermula paling lewat awal bulan Februari. Ini adalah strategiku semenjak mula buka program. Semua pertandingan yang akan dijalankan di peringkat zon dan negeri tidak pernah tidak mesti disertai oleh murid-muridku.
Latihan yang bermula awal selalunya membantu mereka lebih yakin dan tidak pernah balik dengan tangan kosong apabila menyertai sesuatu pertandingan. Apabila telah hampir waktu pertandingan kedua-dua murid bercerita ini kuminta datang ke rumah pada hujung minggu bagi menyambung sesi latihan bersamaku.
Sehari sebelum pertandingan murid-murid ini akan diberi peluang untuk bercerita di waktu perhimpunan pagi di hadapan guru-guru dan murid-murid lain. Sebenarnya pada masa ini juga memberi peluang kepada mereka ini merasakan keadaan sebenar sesebuah pertandigan.
Paling menggembirakan aku apabila di peringkat zon dan negeri Melaka ke dua-dua murid yang kulatih ini telah menjadi johan dalam pertandingan tersebut. Di peringkat kebangsaan pula, murid lelakiku telah mendapat tempat ke tiga dan murid perempuanku telah mendapat tempat kedua .
Siapa sangka dengan hanya boleh membaca perkataan kvkvk pada permulaannya seorang murid istimewa boleh jadi johan bercerita.
Siapa sangka dengan hanya boleh membaca perkataan kvkvk pada permulaannya seorang murid istimewa boleh jadi johan bercerita.
KEJAYAAN SESEORANG MURID ISTIMEWA BUKAN SAHAJA TERLETAK PADA KEKUATAN YANG ADA PADA DIRI MEREKA, TETAPI LEBIH BANYAK BERGANTUNG KEPADA KEKUATAN SEMANGAT DAN KESUNGGUHAN YANG ADA DALAM DIRI GURU-GURUNYA.
KUDOAKAN SELAMAT BERJAYA UNTUK SEMUA GURU PENDIDIKAN KHAS
Tiada ulasan:
Catat Ulasan