Jumaat, 20 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KERJA JADI TAK TENTU ARAH

PENAT


Terasa  penat kerana terpaksa berkali-kali  mengegur  pekerja pembersihan di  sekolah.  Kebersihan sekolah memang kurang memuaskan.  Telah dapat teguran terakhir daripada audit dalaman tahun lepas.

Aku hairan mengapa pekerja-pekerja itu  seolah-olah buat tidak nampak apa yang sepatutnya  dilaksanakan. Banyak perkara terpaksa ditegur. Banyak kerja  kena tunggu  diarah.

Kali ini apabila  naik  tangga ke pejabat kulihat sebatang pokok bunga yang telah layu  di sudut warisan. Aku hanya merungut dalam hati. Hampir 3 hari ku perhati dan kubiarkan sahaja.

Tidak tahan melihatnya kuminta salah seorang pekerja menyiramkannya .  Jawapan yang kuterima daripadanya ialah  bukan kerja dia tapi  nama seorang lagi pekerja yang disebut.  Aku mengharapkan agar berita itu disampaikan kepada pekerja yang sepatutnya.

17 Januari 2012

2 orang pegawai dari kementerian pelajaran dah sampai awal pagi lagi bagi melaksanakan kaji selidek  pemantapan proffesion  guru.  Aku baru teringat pokok bunga yang layu itu. Tapi nak buat macam mana  pegawai dah sampai depan pejabat.

Tempat itu dah pun dilaluinya. Mustahil dia tidak perasan dengan pokok bunga tersebut. Nasiblah,  nak kata macam mana nasi dah jadi bubur.

TAKUT   MATI  KERING

Esok paginya  semasa membawa murid ke pondok moral,  kuminta seorang murid mengalihkan pokok yang layu itu. Pucuk dicita ulam  mendatang. Semasa waktu  pendidikan moral berakhir  kulihat penyelia pekerja sampai.

Aku menegurnya dan berkata " En Dolah saya lihat ada sebatang pokok bunga yang dah layu tak disiram di tepi tangga, jadi saya dah alihkan keluar  takut mati kering pula". Tanpa berhenti seperti  selalu  untuk berbincang dengannya aku terus naik ke pejabat. Aku harap ia boleh faham bahawa aku memang benar-benar marah dengan kejadian  itu.

Aku rasa  dia memang  terperanjat dengan teguran itu. Bukan apa,  dia mesti teringat bahawa aku telah berjanji dengannya untuk memotong bayaran yang sepatutnya diterima bulan Januari jika aku tidak puas hati dengan kebersihan sekolah.

BANYAK  TEGURAN


Memang semenjak aku datang ke sekolah itu telah terlalu banyak teguran kulakukan kepada pekerja bagi  memastikan sekolah sentiasa kelihatan bersih. Rasanya penyelia  sendiripun dah bosan dengan leteranku.

Malangnya perubahan tidak berlaku dan  masih berada di takuk lama. Baru minggu lepas datang lagi seorang pekerja baru.  Harap pekerja ini tahu tugas sendiri tanpa selalu  diberi peringatan.

Pada hari yang sama selepas waktu rehat dalam perjalanan ke makmal komputer kulihat dua  orang pekerja sedang sibuk memasang getah paip dan menyiram pokok-pokok bunga.  Hatiku berbisik, "En Dolah faham rupanya yang aku memang betul-betul marah".

HUJAN PULA

Sedang aku sibuk mencari bahan  di internet dalam makmal komputer  kudengar hujan turun dengan lebatnya.  Tiba-tiba aku teringat kepada 2 orang pekerja pembersihan yang sedang menyiram pokok tadi.

ITULAH HAKIKATNYA , JIKA   SEMUA  PERKARA TUNGGU DIKERAH,  KERJA JADI TAK TENTU ARAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan