Melihat kerunsingan anak bongsuku apabila ingin ke sekolah, mengingatkan aku apa yang pernah kulalui dulu. Atas kehendak Unit Pendidikan Khas aku diarahkan membuka satu program baru di sebuah sekolah berdekatan.
Dengan berat hati aku melangkah juga meninggalkan sekolah yang banyak membawa kenangan pahit manis sebagai guru Pendidikan Khas.
KENA MARAH
Sama seperti anakku, pada mulanya seronok di sekolah baru.. Selapas itu telah jadi sebaliknya. Jika anakku tidak seronok dengan kawan baru, aku pula tidak seronok dengan guru besar baru. Aku sering dimarahi dan disindiri di dalam mesyuarat.
Semua kerja yang telah hampir berbelas tahun aku lakukan dan tidak mendatangkan masalah kepada program, tetapi apabila berada di bawah pimpinannya ianya menjadi satu kesalahan dan aku kena berhenti daripada melakukannya.
Segala yang kubat serba tidak kena. Dia seolah-olah tidak ada toleransi dengan segala rayuanku.
TIDAK FAHAM
Aku jadi tidak faham, perkara mana yang sepatutnya aku ikut. Banyak perkara yang terpaksa kurujuk semula kepada Unit Pendidikan Khas dan kadangkala kepada seorang rakan yang telah menjadi nazir sekolah.
Jawapan yang kuterima ialah apa yang pernah kubuat itu memang betul. Tetapi bagiku untuk meneruskannya semula setelah di marahi di dalam mesyuarat adalah sukar sedikit.
Pilihan terakhir yang kubuat ialah pergi mengadap KU Pendidikan Khas minta agar aku di pindahkan ke sekolah lain. Tidak kisah jika ianya jauh dari rumah sekalipun. Tidak jadi penyelaraspun tidak mengapa. Asalkan aku seronok bekerja.
Sebenarnya untuk menjadi guru pendidikan khas yang baik aku perlu bebas dari segala masalah. Malangnya masalah di sekolah baru ini memang membebankan fikiranku. Aku jadi fobia apabila hendak masuk mesyuarat .
Apabila ada mesyuarat aku akan mencari tempat yang membolehkan aku tidak melihat wajahnya. Dari seorang yang berani aku jadi penakut dan memendam perasaan. Baru terasa kerdilnya diri ini masa itu.
TIDAK RESTU
Malang sungguh nasibku, KU Pendidikan Khas tidak merestui permintaanku. Katanya, yang bermasalah ialah guru besar itu, bukan aku . Mengapa pula aku yang perlu mengalah.
Aku kena kuat semangat dan setelah aku dikaunselingnya (KU itu bekas guru kaunseling) semangatku membara kembali. Airmata yang mencurah sejak datang mengadapnya tiba-tiba betukar kepada gelak ketawa.
PETUA
Dalam kepayahan berhadapan dengan kerenahnya semangatku bangkit kembali. Petua yang diberikan oleh KU itu kuamalkan. Tidak boleh cerita disini , macam kelakar dan tak patut tapi berkesan dalam menghadapi masalah yang kuhadapi.
Aku buat kerja macam biasa disamping mengamalkan petua yang diberikan. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik. Bagiku kena marahpun , kena marahlah. Perkara lebih penting ialah anak-anak istimewa ini.
Dua orang murid yang kulatih bercerita telah menjadi johan bercerita peringakt zon, peringakt negeri, naib johan dan tempat ketiga di peringkat kebangsaan. Ianya berlaku dalam kesedihan dan kepayahanku berdepan dengan kerenah guru besar baru itu.
SEMUA ADA HIKMAH DISEBALIKNYA. AKU TERPERANJAT APABILA MELIHAT PRESTASI YANG KUTERIMA DARI GURU BESAR ITU IAITU 97%. SATU TAHAP YANG TIDAK PERNAH KUDUGA SEBAGAI ORANG YANG PALING KERAP KENA MARAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan