STAFF SOKONGAN
Hari ini aku mendapat panggilan telefon daripada salah seorang staf sokongan yang telah lama bercuti. Dia inginkan guarantee letter dari sekolah bagi tujuan rawatan salah seorang ahli keluarganya yang masuk hospital.
Semenjak ketidak hadirannya ke sekolah akibat kecederaan banyak urusan di sekolah yang tergendala. Staff sokongan ini baru di sekolahku. Orang lama dalam tugas, usia muda sedikit daripada aku sendiri. Dia dikatakan telah banyak membuat masalah di sekolah lamanya.
Semasa dapat tahu dia akan bertukar di sekolahku, semua guru-guru runsing. Bagi diriku, berbagaI usaha cuba kulakukan untuk membolehkan staf sokongan yang lama kekal di sekolahku , dan staf baru ini tidak datang bertugas di sekolahku.
Ketentuan yang Allah buat tidak dapat menandingi usaha yang cuba kulakukan. DIA lebih tahu segalanya. Staff sokongan ini akhirnya menjadi juga sebahagian daripada ahli keluargaku di sekolah.
Nasihat yang kuberikan kepada semua kakitangan sekolah ialah , terima kehadirannya dengan baik dan berdoa selalu agar semuanya berjalan lancar. Walaupun memang berat, aku tahu semua orang termasuk aku terpaksa menerima semua ini kerana ianya adalah arahan.
BUAT HAL
Hanya beberapa minggu sahaja urusannya telah berjalan dengan baik. Hujung tahun 2011 dia dapat cuti hampir sebulan kerana patah tangan. Kini cutinya disambung lagi hingga pertengahan bulan Februari. Dalam erti kata lain dia cuti sakit hampir dua setengah bulan.
Aku cuba menghubungi unit perkhidmatan agar mendapatkan staf sementara bagi menggantikan tempatnya, tetapi gagal. Memang banyak masalah timbul dengan ketidakhadirannya. Banyak urusan sekolah tergendala.
Aku mencuriagai surat cuti sakit yang dimilikinya. Walaupun ianya dikeluarkan oleh Hospital Kerajaan tetapi adakah dia benar-benar sakit. Beberapa orang rakan menemuinya dalam keadaan sihat dan boleh buat kerja dengan baik.
GUARANTEE LETTER
Aku ambil langkah mencarinya. Dua kali aku mencari dia di tempat dia selalu ditemui oleh rakan-rakan guru. Nasib tidak menyebelahiku. Aku gagal bersemuka dengannya. Hanya yang mampu kulakukan minta ahli keluarganya sampaikan salam dan pesananku kepadanya.
Guarantee letter . Peluang ini kugunakan untuk meluahkan apa yang sepatutnya. Guarantee letter yang dia minta memerlukan tandangatan daripadaku. Aku minta guarantee letter itu diletakkan oleh PT di atas mejaku. Dia mesti menghadap aku dahulu untuk dapat surat itu.
Dia telah mengenakan aku banyak kali. Surat cuti sakit hanya diletakkan di kaunter pos tidak dihantar ke pejabat. Talian telefonnya dimatikan. Apa-apa urusan dia suka pesan melalui orang lain dan tidak terus bersemuka denganku. Selalu dia cakap dengan orang lain bahawa dia ada call dan aku tidak jawap. Hidup-hidup semua orang ditipunya dengan cerita dongengnya.
LETERAN
Aku bagai orang mengantuk disorongkan bantal. Sebelum kuserahkan surat yang diminta, aku sampaikan khutbah kepadanya. Banyak sekali, semua perkara kusentuh , hampir satu jam dia terpaksa mendengar khutbah daripadaku.
Paling penting kutegaskan kepadanya bahawa dengan apa yang berlaku ini dia sebenarnya telah menyusahkan aku dan orang lain.
Dia mengaku akan segala kesilapannya terutama berada di tempat yang tidak sepatutnya sedang dalam cuti kerana sakit. Dia berjanji yang aku boleh mendapatkan bantuannya jika ada perkara penting walupun dia dalam cuti saklit lagi. Dari cakapnya, dia seperti telah sedar akan kesalahan sendiri dan memohon kemaafan daripadaku.
IKAN BILIS
Sebenarnya aku bukan tidak mahu percaya akan kelembutan lidahnya. Tetapi aku tahu dia tidak pernah gentar sedikitpun dengan aku. Jerung-jerung besarpun dah teruk kena baham dengan masalah yang dibuatnya.
Inikan aku, ikan bilis yang baru pegang jawatan ini, mungkin dia rasa boleh digigit dan masuk celah-celah gigi sahaja. Apapun dia mungkin tidak tahu aku adalah ikan bilis istimewa yang tidak akan putus asa untuk belajar menangani orang bermasalah macam dia.
KADANGKALA ORANG TIDAK SEDAR TENTANG PENTINGNYA TANGGUNGJAWAB SENDIRI SEBAGAI AHLI PASUKAN DI DALAM MEMAJUKAN SESEBUAH ORGANISASI.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan