Sabtu, 21 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ JANGAN OKUKAN ANAK ORANG

RUJUK
Pada suatu hari  semasa mengajar di SKUP,  aku  ditemui   oleh  seorang   lelaki  lingkungan  umur 30 an di pejabat PPKI.   Setelah  memikirkan  yang lelaki ini  ingin membuat pendaftaran anak ke program pendidikan khas,  akupun meminta  dia  memberikan  kepadaku surat-surat yang sepatutnya  kuterima.
Kulihat   pada  wajahnya seperti  ada yang tidak  kena. “Tak ada surat cikgu” jawabnya.  Aku melihatnya dengan wajah kehairanan. 

 Lelaki  dihadapanku itu bukan orang sembarangan,  tetapi macam orang terpelajar.  Masalahnya mengapa  dia agak  sukar  hendak  menjelaskan kepadaku  maksud  kehadirannya  yang sebenar jika bukan untuk mendaftar di PPKI.  

Selang   beberapa minit kemudian  baru dia memberi  penjelasan  bahawa  dia diminta merujuk  masalah yang  dihadapi oleh anaknya (berusia 7 tahun, dalam  darjah 1) kepadaku oleh seorang guru daripada sebuah sekolah lain.  Anaknya dikatakan oleh guru-guru  sebagai haiper aktif.  

Dia  juga telah bertindak  membawa   anaknya  untuk menjalani pemeriksaan doktor pakar. Keputusan masih belum diperolehi  kerana doktor pun tidak tahu nak  mengesahkan ketegori masalah yang dihadapi oleh anaknya.

OK  SAHAJA

Oleh kerana aku  ingin  melihat sendiri  anaknya,  maka dia bergegas kekereta yang diletak di hadapan sekolah untuk menjemput anak dan isterinya  menemuiku.  Apabila tiba di pejabat aku  meminta pasangan suami isteri itu duduk  bersamaku untuk  sesi perbincangan seterusnya dan  kuminta dia biarkan anak  perempuannya  bermain sendiri.

Ku lihat anak comel itu  tidak langsung  menunjukkan dirinya ada masalah-masalah tertentu.  Sambil  berbual aku memerhatikan gelagatnya.   Dia nampak cerdik dan OK  sahaja.

DAPATKAN  MAKLUMAT

Setelah  mendapatkan maklumat tentang perkembangannya semasa  belajar di pra sekolah samada dalam bidang  pelajaran,  motor kasar ,  motor halus, urusdiri dan tingkahlaku,  aku  meminta anak itu membuat Instrument  Penentuan Penempatan  (IPP) yang ada dipejabatku.  Tidak sampai  beberapa  minit semuanya selesai.

Anak ini telah boleh menguasai 3M  dengan baik.  Semasa berumur 6 tahun  pernah belajar di sebuah tadika swasta  yang memang  terkenal.  Sebagai  anak tunggal dia cuma nampak manja sedikit.

PENJELASAN

Aku  mencongak dalam fikiran bagaimana anak ini boleh diCOP sebagai haiperaktif,  sedangkan  dari mata kasar macam pintar cerdas.

Menurut bapanya  cikgu selalu kata dia ganggu orang lain dan tidak boleh duduk diam apabila telah selesai tugasan   yang diberi oleh gurunya.  Merayau-rayau di dalam kelas dan di kantin.

Ibu bapanya mula faham semua penjelasanku.  Sebagai kanak-kanak cerdik dia  akan buat hal untuk menarik perhatian guru . Oleh kerana semua  yang diajarkan oleh gurunya telah diketahui, dia  terasa bosan dan mula berjalan-jalan serta mengganggu rakan lain. 

Guru yang tidak memahami terus mengatakan dia haiperaktif. Sepatutnya guru menyediakan bahan pembelajaran yang lebih mencabar  sebagai pengayaan pada murid dan bukan yang sama dengan murid-murid lain  yang belum boleh membaca dan mengira.  

CADANGAN 

Oleh  kerana sekolah itu sekolah kecil yang hanya ada satu kelas maka  aku  mencadangkan  ia  dipindahkan ke sebuah sekolah berdekatan. Di sekolah tersebut muridnya ramai,  anak ini dapat bertanding  dalam pelajaran dengan lebih  ramai murid-murid yang cerdik. Dari sini masalah suka ganggu orang tidak akan timbul kerana dia sibuk dengan tugasan sendiri   yang lebih mencabar.

Kuberikan kepada pasangan ini  nama GPK 1 di sekolah tersebut untuk berbincang tentang perkara yang kucadangkan.  Kebetulan aku kenal rapat  dengan GPK  itu.  Pesanku kepada meraka “Katakan pada puan GPK 1  aku yang cadangkan anaknya masuk sekolah tersebut  dan kalau boleh tempatkan anak itu dalam kelas pertama daripada  5 buah kelas yang ada di sana.

BERHASIL

Alhamdulillah, cadanganku  membuahkan hasil.  Anak ini   sebenarnya cerdik  dan bukan haiperaktif.  Dia menimbulkan masalah tingkahlaku  kerana telah bosan dengan pelajaran yang telah diperlajarinya dan tidak  mencabar mindanya.  Sebenarnya dia inginkan sesuatu yang baru.

Selang   beberapa minggu ibunya menemuiku.   Dia mengucapkan terima kasih dan  gembira kerana anaknya tidak  jadi OKU. 

JANGAN MUDAH OKUKAN ANAK ORANG.  SEBAGAI GURU KITA MESTI  FAHAM KEHENDAK PENDIDIKAN KEPADA SEMUA MURID-MURID YANG KITA TERIMA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan