Sabtu, 24 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ BALIK KAMPUNG

    
     SUAMI   BERSARA

Sebaik    sahaja  suami  bersara   daripada   angkatan  tentera,  aku membatalkan  niat  untuk terus  berkhidmat  di negeri   N.   Setelah  memikirkan  keadaanku   yang  sedang   mengandung, bersama 3  lagi   anak  yang   masih  kecil   suami  telah  membuat  keputusan  agar aku dan  anak-anak   pulang  ke kampung.   Rumah   yang  telah  kami  beli  disewakan  sahaja.   Manakala  suami pula akan  meninggalkan aku selama  18  bulan  kerana  mengikuti  kursus peralihan  di  PERHEBAT Sungai   Buloh  Selangor.
 Kebetulan  dipermudahkan  oleh Allah,   apabila  dapat  pulang  ke kampong,  aku  ditempatkan  di sebuah  sekolah  yang berdekatan  dengan  kampungku  dan  mempunyai sebuah  program  pendidikan  khas.
 Berdebar   juga hati  ini  apabila   memikirkan  aku  akan  berada  sekali  lagi di tempat baharu.   Meskipun ianya  adalah  sekolah  ke limaku, namun aku  tahu  yang  cabaran  akan  datang juga  dalam  aku  menyesuaikan  diri  dengan  orang baru  sebagai guru  pendidikan khas.
SEKOLAH   BAHARU
Perjalanan  daripada  rumah  ke sekolah   tidaklah  jauh .  Aku  hanya   mengambil  masa lebih   kurang  10 minit    untuk    sampai   ke  destinasi.  Pagi   itu  sebaik sahaja  masuk   ke dalam  kawasan  sekolah   kulihat  guru  besar  telah  berada di koridor   hadapan  pejabat.  Guru besar  itu  adalah orang  yang  biasa  kukenali. Dia  juga  adalah sifu  kepadaku  sepanjang  aku bergelar guru  KBSR. 
Setelah   meletakkan  kereta  aku  menuju  ke  pejabat  untuk  melaporkan   diri.   Setelah   urusan   di pejabat  selesai,   aku  menuju  ke  bilik guru. Sesampainya  di sana  aku  agak  terkejut  kerana  bertemu  dengan bekas   guru  Agama  Islam  yang pernah  mengajarku  di sekolah  rendah.  Terpancar  cahaya gembira  di wajah  ustazah itu.   Aku bersalam  dan mencium  tangnnya.  Dengan  wajah ceria  dia berkata  kepadaku. “Tahniah, awak ikut  jejak  saya, walaupun  berlainan  jurusannya,  saya   bangga  dengan  awak”.
Sebenarnya   pada hari   yang  sama aku  mendaftar   merupakan  hari mesyuarat guru  kali  pertama sekolah  tersebut.   Keadaan  bilik guru riuh   rendah  dengan  sembang  guru-guru  sebelum mesyuarat bermula.    Aku  cuma  mendiamkan   diri dan memerhati   sahaja kerana  belum  biasa   dengan  mereka  semua.
Sebaik   sahaja guru besar masuk  dan  memberi   salam, keadaan   bilik  guru  menjadi    sunyi  sepi.  Itu  tandanya semua  guru  telah   bersedia   untuk   mesyuarat  dimulakan.  Guru besar   memberikan  ucapan  alu-aluan.   Seterusnya  dia   memperkenalkan  aku  sebagai  guru  baharu  melapor diri  di  Kelas  Bermasalah  Pembelajaran. (nama  bagi  PPKI  sebelum ini)
Aku  amat   terkejut   dengan  sepotong  ayat   yang  diucapkan olehnya  semasa   memperkenalkan  aku.  “Saya   harap  sebagai  guru  di  Kelas  Bermasalah  ,   awak   tidak   akan  menimbulkan  masalah “.   Semua guru  ketawa besar. 
 Apakah  ertinya….. 
KERANA   NILA   SETITIK  ROSAK  SUSU  SEBELANGA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan