Untuk membuatkan semua warga sekolah memahami apakah itu program pendidikan khas bukanlah satu perkara mudah buatku di awal proffesionku dalam bidang ini. Jauh sekali untuk memberi kefahaman kepada mereka tentang ciri-ciri murid pendidikan khas yang ada di programku.
Faktor pengalaman dan ilmu pengetahuan yang terlalu cetek menghadkan tindakanku . Untuk bercakap tentang masalah muridpun aku terpaksa merujuk kepada nota-nota yang dibekalkan oleh pensyarah.
Contoh-contoh persekitaran juga tidak banyak yang boleh aku gunakan sebagai sumber maklumat kepada warga sekolah. Ditambah lagi dengan kurang fasihnya aku memahami Bahasa Inggeris kerana pada masa itu bahan rujukan boleh dikatakan semuanya adalah dalam bahasa tersebut.
Maklumat yang gagal aku sampaikan ini telah menutup ruang kepadaku untuk memberi kefahaman kepada warga sekolah tentang tanggungjawab mereka. Tanggungjawab yang kumaksudkan ialah tanggungjawab dalam membantuku menangani masalah-masalah tingkahlaku anak-anak muridku ketika mereka berada diluar bilik darjah terutamanya pada waktu rehat.
BIARKAN SAHAJA
Tidak kira samada guru atau murid, mereka akan membiarkan sahaja jika anak-anak muridku terlepas masuk dan membuat kacau di dalam bilik darjah di aliran perdana. Ada juga yang bertindak sebaliknya. Tetapi tindakan guru itu juga tidak tepat. Aku pernah merasa kecil hati apabila terlihat anak muridku sedang berlari kerana dikejar oleh seseorang guru dengan menggunakan pembaris panjang semata-mata murid itu masuk ke dalam kelas aliran perdana pada waktu rehat.
Selain daripada kisah di atas, aku ingin menulis satu kisah lagi. Ianya tentang seorang murid perempuan yang bermasalah down syndrome. Murid ini telah mengangkat rak kasut dan menghantarnya kepadaku yang sedang makan dikantin. Mungkin pembaca boleh membayangkan keadaan pada masa itu. Memang agak kelakar membayangkan murid itu membawa rak kasut berisi beberapa pasang kasut melintasi 2 buah bilik darjah, sebuah bilik guru dan sebuah pejabat semata-mata ingin memberikannya kepadaku yang sedang cuba untuk menghabiskan baki makanan di kantin sekolah.
Dalam senyum sebenarnya pada masa itu hatiku menangis sedih kerana adalah mustahil tidak ada seorangpun warga sekolah yang melihat dan cuba menegur murid itu. Selera makanku terus berhenti. Ku arahkan rak itu dibawa semula ke kelas.
Memang sedih apabila apabila mengenangkan semua itu. Tetapi seperkara yang aku sendiri menyedarinya ialah semua ini berpunca daripada kesalahanku sendiri. Kegagalan menyampaikan maklumat yang tepat telah mengundang masalah kepadaku dan murid-murid di program pend khas. Sebenarnya warga sekolah tidak dapat membantuku kerana mereka tidak memahami apakah sebenarnya kehendakku dan murid-murid ini.
APABILA MENCEBURI SESUATU BIDANG KITA PERLU MEMAHAMINYA SECARA LEBIH MENDALAM…
Tiada ulasan:
Catat Ulasan