Rabu, 14 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ PEGANG BAJU CIKGU


KENANGAN    MENGUSIK   JIWA
Kenangan   tetap   mengusik  jiwa  apabila  mengimbas  kembali  saat-saat  mula  membuka  program  pendidikan khas  pada tahun  1992.  Kadangkala   aku  tersenyum  sendiri   memikirkan  betapa  ceteknya  ilmu  dan  pengalamanku  pada  masa  itu.  
Banyak  perkara terutama  dari  segi  pengurusan tingkahlaku gagal  aku  tangani.  Segala  yang  kupelajari   selama   satu tahun  di MPIK  terasa  kurang  membantuku   dalam   bidang ini.   Ini  ditambah lagi  dengan terhadnya   sumber  rujukan yang  boleh  kubuat pada  masa itu.
Meskipun  begitu,   dapatan  daripada   percubaanku  menyelesaikan  sesuatu  masalah  tingkahlaku  yang  ditimbulkan oleh anak-anak  ini  amat bermakna  dan berharga  dalam  kehidupanku   sebagai  guru  pendidikan  khas.  Memang  ada  kebenarannya  pepatah  pujangga  mengatakan  bahawa  pengalaman  adalah  guru  paling  baik  dalam  kehidupan.
MURID  HAIPERAKTIF
Tulisanku  kali  ini  adalah bagaimana  cara  aku  menangani     seorang  murid  yang   mempunyai masalah  tingkahlaku  haiperaktif agresif  dan suka mencederakan  diri  sendiri.  Murid   perempuan   berbangsa    Melayu  ini telah berusia 9  tahun   semasa   mendaftar  di programku.   Dia  kugelarkan  F.
F adalah   anak sulong   dari  sebuah   keluarga yang agak berada juga.  Sikap   haiperkatifnya  amat   mencabar  kesabaranku.   Dia  sering  memukul  dan menarik  rambut  rakan-rakannya  sebaik  sahaja  berpeluang.    Jika  dia  ditegur   atau   dimarahi    dia  akan  meludah  pula.  Aku juga  sering  menerima  ludahannya.  
Apabila  time out  kubuat  ke atasnya  dia  akan  bertindak  mencederakan  diri  sendiri .   Dia akan  menggigit  tangannya  sendiri hingga berdarah.  Dia  sentiasa  memerlukan  perhatian  100%  daripadaku.   Dalam  ertikata  lain, dia memang  tidak boleh  lepas  langsung  daripada  pandangan mataku  walaupun  seminit.
Aku  terpaksa  meletakkan  dia  disebelahku  sepanjang  waktu  persekolahan. Mulut tidak pernah  berhenti menegurnya.   Tanganku pula   tidak   dapat  berhenti menghalangnya  daripada mengganggu    rakan lain.   Aku  tidak  dapat  mengajar  sambil berdiri  sebaliknya  hanya boleh duduk di atas kerusi disebelahnya,  Ini  adalah  kerana apabila  aku  berdiri  dia juga  akan bangun   daripada  tempat  duduknya  dan  bertindak  agresif  kepada  sesiapa    sahaja  yang berdekatan   dengannya.
Bagi  mengatasi   masalah  ini  aku   akan    menyediakan  bahan  pembelajaran  terlebih  dahulu   sebelum sesi  pembelajaran bermula.  Ini   dapat   mengelakkan  aku  daripada meninggalkan  tempat  duduk.  Murid  lain  akan  bergilir  datang  kepadaku  untuk mendapatkan  bantuan  manakala   F   akan  sentiasa  berada  disebelahku sepanjang masa pembelajaran. 
Kalau   aku  ke  pejabat  dia  akan  ikut  serta  dan  kalau  ke tandas juga  perkara  yang sama   akan  berlaku.  Dari   dalam tandas namanya   sesekali  akan kupanggil bagi  memastikan dia tidak  berlari  keluar. Aku akan  memberi  dia  pujian  atau  pelukan  jika  dia  dapat  mengawal diri  dari  berlari   keluar  daripada  tandas semasa   aku  sedang  membuang   air.
Memang  terpaksa  kulakukan  meskipun  Islam tidak   menggalakkan  bercakap  di dalam  tandas.  Demi  keselamatan murid-murid  lain  aku  terpaksa berbuat  demikian. Ini  adalah kerana  pada  masa itu  aku  hanya  seorang  diri  mengajar  anak-anak  ini daripada  7.45  pagi sehingga   12.05  tengah hari.
Sebenarnya  kepantasan  F  amat  mengagumkan  aku.  Dia   akan  berlari  tanpa   arah  tujuan  jika terlepas  daripada tanganku.  Aku  khuatir  juga  kerana  sekolah  tempatku  bertugas  itu  dekat   dengan  jalan besar. 
Pernah  terjadi   semasa  aku   sedang berbincang  dengan  seorang  rakan guru  atas  urusan  sekolah, tangannya  terlepas  daripada  tanganku.   Dalam sekelip   mata dia  telah  hilang  dari padanganan  ,  Selepas    puas   mencari ,  dia kutemui   telah  berada  di  kantin  sekolah.
Puas  aku  memikirkan  bagaimana   hendak   membantu  F. Jika  ditinggalkan dalam kelas  jika   aku  ada urusan  lain, dia  akan  mencederakan  rakan-rakannya.  Kelas  akan jadi  huruhara  dibuatnya.   Jika  kubawa  pula  kadangkala  terlepas  lari.  
Akhirnya  aku mendapat  satu  idea.  Aku  telah  meminta F  memegang  bajuku  setiap  kali  aku  ada  urusan  di luar  kelas.  Aku  nyatakan  kepadanya  bahawa aku  akan  lari  kalau  dia  tidak berbuat  demikian.
Ruapanya usahaku   ini berjaya  dan F  tidak  lagi   terlepas  apabila  aku  membawanya  ke mana-mana  di luar bilik  darjah.  Dia   asyik  memegang  bajuku  kerana   menyangka   aku  benar-benar   akan  lari   jika   dia  tidak  berbuat  demikian.
KADANGKALA    SESUATU  TINDAKAN  TERPAKSA  DIBUAT   MESKIPUN  TIDAK  PATUT   ATAS   MAKSUD   KEBAIKAN.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan