PILIH MURID
Apabila melaksanakan program baharu, aku terpaksa memilih sendiri murid-murid untuk dimasukkan ke programku. Setelah berbincang dengan guru pemulihan khas dan guru kelas aku berjaya mengenal pasti 6 orang murid yang layak termasuk seorang murid lelaki berusia 10 tahun untuk dimasukkan ke program pendidikan khas.
Setelah ujian saringan dibuat ke atas mereka semua , aku menghantar surat kepada ibu bapa untuk memohon kebenaran bagi pemeriksaan dan pengesahan doktor diikuti kebenaran memasuki progam pendidikan khas. Lima orang murid telah memberikan jawapan kecuali murid lelaki ini.
Di suatu awal pagi aku dikunjungi oleh bapa kepada murid lelaki tersebut. Persoalan yang dikemukakan kepadaku agak memeranjatkan juga. “Kenapa cikgu nak masukkan anak saya ke kelas pendidikan khas, sedangkan anak saya tidak cacat”?
Aku agak tergagam untuk menjawabnya. Walaubagaimanapun aku cuba bertenang dan mengeluarkan semula bahan ujian yang telah kuberikan kepada anaknya. Aku meminta bapa tersebut membuat semula ujian itu kepada anaknya dihadapan kami berdua.
Setelah beberapa soalan yang tercatat didalam ujian tersebut gagal untuk dijawab oleh anaknya, bapa itu kulihat mula mengalah. Suaranya yang tinggi tadi telah mula rendah. Dia dengan rasa agak keliru bertanya kembali kepadaku mengapa anaknya hendak ditempatkan di program pendidikan khas sedangkan anaknya tidak cacat. Dalam pemahamannya program pendidikan khas itu hanya untuk murid yang cacat.
PENERANGAN
Ternyata bapa ini sebenarnya tidak faham mengapa anaknya terpilih untuk memasuki program pendidiikan khas. Untuk memberi kefahaman kepadanya sebelum dia bergerak balik aku menerangkan keadaaan sebenar.
Kujelaskan kepadanya bahawa murid-murid yang dimasukkan ke program pendidikan khas bukanlah murid yang cacat anggota sahaja. Murid-murid yang lambat menerima pelajaran juga layak untuk masuk ke program pendidikan khas.
Dari penilaianku umur mental anaknya pada masa ujian itu dibuat sama seperti murid tujuh tahun walaupun umur hayatnya pada masa itu telah menjangkau sepuluh tahun. Dia dalam kategori slowlearner.
Bapa itu mula faham setelah mendengar penjelasanku. Sebelum beredar pergi dia sempat berkata. “ Terima kasih cikgu. Saya sudah faham sekarang, jadi saya serahkan anak saya ini untuk diajar oleh cikgu.” Aku lega kerana berjaya menyelesaikan satu masalah.
Dari sini membawa aku berfikir bahawa semua perkara akan menjadi lebih mudah jika pelaksanaannya adalah mengikut seperti yang telah ditetapkan. Kita juga perlu faham dengan tugasan yang sedang kita laksanakan disamping perlu membuat dokumentasi yang lengkap agar ianya mudah dikemukan semula apabila perlu.
AKU TERINGAT BAHAWA SELEPAS SEBULAN BERADA DI PROGRAM PENDIDIKAN KHAS GPK KO-KURIKULUM MEMBERITAHU KEPADAKU BAPA INI TELAH MENEMUINYA SEMASA MINUM DI KEDAI KOPI DAN MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA SEKOLAH KERANA ANAKNYA TELAH BANYAK BERUBAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan