Ahad, 11 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KISAH IBUBAPA 5


ANAK ISTIMEWA
Bukan  semua  orang mahu berkongsi  masalah   dengan  orang lain apabila  ditimpa  ujian   dikurniakan  akan  istimewa.   Selama  terlibat  dengan  anak-anak ini dapat kurasakan  bahawa    ada diantara ibu bapa  yang  malu  dan  masih  berselindung  dalam  berkongsi  masalah.   Sikap ini   telah  menghalang  mereka daripada   mendapat   maklumat  tepat  tentang  keperluan  anak-anak  istimewa.
Aku boleh  memahaminya. Betapa  mereka rasa begitu hampa, malu  dan tertekan   dengan kehadiran  anak-anak ini.  Walaupun  mereka  perlukan  sokongan  daripada  ahli  keluarga   dan  masyarakat  sekeliling,   namun  tindakan  mendiamkan diri   ataupun  membuat  rujukan pada  sumber  yang salah  telah  menghalang  mereka  daripada mengetahui   perkara yang  sepatutnya  yang di perlukan oleh  anak-anak  mereka.
SATU  KISAH
Bercerita  tentang  membuat  rujukan pada  sumber  yang salah,  aku  ingin  menulis tentang  satu kisah  sepasang suami isteri   yang mempunyai seorang  anak istimewa.
Anak  ini dirujuk  kepadaku  oleh  ibubapanya  melalui  anak  sulongku.   Anak sulongku  mengenali  pasangan  ibubapa  ini  di sebuah  madrasah.   Setelah menetapkan  hari  dan  waktu  yang   sesuai, pasangan ini  membawa  puteranya bertemuku  untuk tujuan  ujian  pengesanan.
TEMUBUAL
Selepas  ujian  pengesanan    kulakukan  ke atas   anak  lekaki  yang  berusia  10 tahun ini,   aku  dapati   dia   menghadapi  masalah  haiperaktif  dan  tumpuan  serta daya  ingatan  yang   amat singkat.  Dia  masih   belum boleh  menulis,  tidak mengenal huruf  serta   nombor. 
Bagiku, corak pendidikan   yang diterima  tidak  bersesuaian  dengan  masalah  yang dihadapinya.  Tindakan  pasangan  ini  menempatkan  dia    di sebuah madrasah  kurang  tepat. Aku   memberi  pandangan  kepada pasangan ini   bahawa   untuk menghafal  al-quran  sekalipun,   anak  ini  perlu  dibantu  mengatasi masalah   tingkahlakunya  terlebih  dahulu.  Dia  tidak akan berjaya  untuk   menjadi   seorang  hafiz   al-quran jika   tingkahlaku   haiperaktifnya  tidak   diubah .
HAIRAN
Aku   agak  hairan  dengan  tindakan  pasangan  ini  menyimpan  anaknya  terlalu  lama  tanpa  cuba  menghantarnya  ke program pendidikan  khas.  Ini  adalah  kerana  dapatan  melalui  temubual  dengan  pasangan ini   membuktikan  mereka  sebenarnya  telah  dapat  mengesan  awal  putera  mereka   mempunyai  masalah  dalam  pembelajaran. 
Jawapan  ikhlas  daripada bapanya   amat mendukacitakan  hatiku.   Menurut  bapanya sebelum  itu,    dia  ada  bertemu  dan  bertanya   kepada  beberapa  individu   tentang  apakah kesannya  jika anak  itu  dihantar  ke program   pendidikan  khas.    Dapatan  yang diterima   ialah,   anaknya  akan  jadi  lebih  teruk  daripada  keadaan yang  ada  jika perkara  itu  berlaku.
Ini  adalah   kerana  di program  pendidikan khas,  anaknya   akan  ditempatkan  bersama   anak-anak  cacat yang  lain.  Baginya   jika  ini  berlaku  pasti   keadaan  anaknya   akan menjadi   lebih  serius   daripada   masalah  sebenar.
BETULKAN
Aku   membetulkan  sangkaan  yang  ada  pada ibubapa  ini.   Sekali  lagi  aku  bersua  dengan  ibubapa yang masih  kurang  faham  dengan  program  pendidikan  khas. Setelah   mendapat  penjelasan  panjang  lebar  daripadaku,  akhirnya  pasangan  ini bersetuju  untuk   mendaftarkan   anak  mereka    ke progam  pendidikan  khas .  
Tindakan  yang  kuambil   seterusnya ialah  menyediakan  lapuran  bertulis berdasarkan   ujian yang kubuat  dan  meminta  pasangan  ini  membawa  anak  mereka   ke hospital untuk  mendapatkan  pengesahan   tepat  daripada  doktor. 
Daripada   kisah  ini aku  dapat  merasakan bahawa anggota  masyarakat  masih    kurang   pengetahuan   tentang  program  pendidikan  khas.  Oleh  itu  sebagai  orang  yang terlibat  dengan insan-insan istimewa  ini,  adalah  menjadi   tanggungjawab    kita semua    untuk  menerangkan    agar  semua  anggota  masyarakat  dapat  memahami  dengan lebih  mendalam  lagi  tentang apakah  itu  PROGRAM  PENDIDIKAN KHAS  INTEGRASI  PEMBELAJARAN.
TIDAK  KENAL  MAKA TIDAK  CINTA….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan