Rabu, 14 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KENA PENAMPAR

Sekitar   awal   tahun  90an  kewujudan  program  pendidikan  khas   amat  sedikit.  Di  setiap  negeri  jumIahnya  boleh  dikira   dengan  jari.  Jika   ingin   membuat  lawatan sambil belajar  atau atas tujuan  bertukar  pengalaman  dan  penambahbaikan  program  yang  sedia  ada,  ianya amatlah  terhad   sekali.
Mungkin   disebabkan  sudah  tidak  ada  pilihan lain,  maka   guru-guru  pelatih daripada sebuah  maktab  perguruan  berdekatan   telah  memilih  programku untuk   tujuan  lawatan sambil  belajar.  Memang  berat  hati  untuk   menerima   kehadiran  mereka.   Ini  adalah  kerana   keadaan  kelas   yang   serba  kekurangan   dan  masih   belum  menerima  peruntukan  bagi  tujuan  ubahsuai.  Namun  demi arahan  daripada  Jabatan  Pelajaran  Negeri,   aku terpaksa  akur.
PERSIAPAN
Persiapan  menerima  tetamu  tetap kulakukan.   Pada   masa  itu  aku  telah  ditemankan  oleh seorang  guru  pemulihan khas yang  kugelarkan cikgu N. Cikgu  N  amat berminat   dalam bidang  ini.  Keperihatinannya  terhadap  anak-anak  ini   amat  membanggakan  aku.
Kami    menambah  serba  sedikit  keceriaan  kelas,  menyemak semula RPI,  fail-fail  setiap  mata pelajran   dan  semua  buku    latihan  murid-murid.   Ianya   bertujuan  memudahkan  pelawat   melihat   perkembangan  pembelajaran  murid-murid   kami.  Cikgu  N  juga  telah  berurusan  dengan  pihak kantin bagi tujuan  jamuan untuk yang   akan  hadir.
Sehari  sebelum kehadiran  pelawat,   berkali-kali aku mengingatkan   semua  murid   agar   berkelakuan  baik.  Kuajarkan  kepada  mereka  cara-cara  bersalaman  dan memberi hormat   kepada tetamu   yang  akan  hadir   keesokan harinya.
Aku   sedar   bahawa ada sebahagian  daripada  murid-muridku   tidak   memahami  langsung  apa  yang  aku  perkatakan.  Terutamanya  seorang  murid  perempuan  yang bermasalah down syndrome. Dia  kugelarkan  Y.   Y  juga  seorang  murid haiperaktif  yang agresif.   Kegemarannya  ialah  berlari  keluar daripada bilik darjah apabila  pintu terbuka. Selain   itu  dia  juga amat  gemar  menampar muka orang  yang duduk  berdekatan  dengannya.  
TETAMU TIBA
Saat   yang  dinantikan  tiba.    Aku  terlupa  jumlah  ahli  rombongan  yang hadir kerana tidak   ada  mencacatkannya.  Walaubagaimanapun yang  kuingat    mereka  diiringi oleh  dua  orang  pensyarah  perempuan.  Aku merasa  sedikit lega  kerana   murid-muridku  dapat   melaksanakan  semua  pesananku.   Ada   juga   diantara   mereka   yang  nampak  kehairanan mengapa  ramai  sangat orang  yang  masuk  ke  kelas  mereka, sedangkan  sebelumnya  tidak ada sesiapapun  yang berminat  untuk   mendekati  mereka.
Pengalaman   pertama   menerima  tetamu  yang  bilangannya  yang agak ramai   sedikit mencabar.  Aku   dan  rakanku  N  begitu  sibuk  melayan  segala  pertanyaan  guru-guru  pelatih  tersebut. 
Y  BUAT HAL
Sesekali  aku   menoleh  kearah  muridku yang  kugelarkan  Y.   Aku  risau  dia  akan  terlepas  keluar  kerana  pintu  kelas terbuka  luas tanpa  ada grill.  Walaubagaimanapun kerisauanku terubat  apabila kulihat   salah  seorang  daripada  pensyarah  tersebut telah  memimpin Y  dan  duduk  di sebelahnya.  Aku agak  lega dan  mula menyambung  semula perbualanku   dengan  guru-guru  pelatih   tersebut.
Melihat  keadaan Y  pagi itu  tidaklah   memungkinkan  dia  melakukan  sesuatu  yang  diluar  jangkaan. Rupa-rupanya dugaanku  tidak tepat.  Aku  tergamam  kerana  pada  masa   yang  sama   aku  memandang  kearahnya   kulihat  dia  sedang  mengangkat  tangan kanan  dan menampar  pensyarah   yang  melayaninya   bercakap. 
Aku berlari untuk  tujuan   menangkap  tangan  Y  agar  penampar  kedua  tidak  berlaku.  Aku  memohon kemaafan  bagi  pihak  Y  kepada  pensyarah   tersebut.  Y  juga kuajarkan membuat  perkara  yang  sama.   Oleh   kerana  pensyarah  tersebut  kulitnya  cerah,   aku  dapat melihat  kesan merah bekas jari  Y  bertanda   di  pipinya. 
Semua yang  menyaksikan  kejadian  itu  terpaku  tanpa bicara.  Ianya   berlaku terlalu  pantas.  Aku   rasa  amat  malu.   Walaubagaimanapun,  aku  amat  mengagumi    pensyarah  tersebut   kerana  tidak  nampak   riak  kemarahan  diwajahnya  dengan  kejadian   itu.  Aku  memimpin  tangan  Y  duduk  disebelahku.   Dia langsung  tidak menunjukkan  reaksi bersalah  atas apa yang   berlaku.  Ini   adalah  kerana  Y  memang  tidak faham apa-apa. 
Inilah  pengalaman   pertama  aku  menerima  tetamu.   Tindakan  membiarkan  Y   bersama  orang  lain  meskipun  aku  tahu  akan  tindakan  yang mungkin  akan dilakukan  adalah  satu  kesilapan besar.   Ianya  tidak pernah   kuulangi  lagi  selepas itu  apabila   menerima  tetamu.
BELAJARLAH   DARIPADA  KESILAPAN   YANG   PERNAH  DILAKUKAN,  PASTI  IANYA   TIDAK  AKAN   BERLAKU  BUAT  KALI  KE DUA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan