Sabtu, 24 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ IN HOUSE TRAINING


Setelah   melalui banyak rintangan  disebabkan  tidak  mendapat kerjasama   daripada guru-guru  di aliran perdana aku  mula sedar akan tanggungjawab  sendiri.  Aku tidak  sepatutnya   menuding    jari  kepada orang  lain  sedangkan  memang  masalah  hadir    disebabkan  kelemahan diri  sendiri.
Akhirnya   aku  membuat  keputusan  untuk   memberi   pendedahan  kepada  semua  guru  tentang   perkara baru  yang  aku sedang   bawa itu  .  Setelah   berbincang   dengan  pentadbir   sekolah   telah  ditetapkan  satu  hari  dimana  aku  diberi   peluang  untuk  menyampaikan  maklumat  kepada  semua  guru  tentang   perjalanan  program  pendidikan  khas,   ciri-ciri  murid,  dan  peranan warga sekolah  dalam  membantu  perjalanan   program  pendidikan  khas.
MUDAH
Alhamdulillah,  setelah   guru-guru menerima  maklumat  sebenar  tentang   program pendidikan  khas dan   apa  yang  perlu  mereka  lakukan  untuk  membantuku,  banyak   masalah  yang  dapat   aku  selesaikan.  Kesukaran   walaupun tidak  hilang   semua, tetapi  tetap  berkurangan. 
Untuk   murid-murid   pula,  aku  gunakan  waktu  perhimpunan  resmi  pada hari  Isnin  untuk  memberi   penjelasan  kepada  mereka  tentang  apa    itu  pendidikan  khas  dan  bagaimana murid-murid  di  aliran perdana  dapat  membantu   aku  terutama  dalam   bidang   pengurusan  tingkahlaku  anak-anak  ini   apabila  mereka  berada  diluar   bilik  darjah.
Berkat   pendedahan   yang  aku  berikan  aku  telah  mula  boleh  menginklusifkan  murid-muridku  ke  aliran  perdana  bagi  mata pelajaran  pendidikan  seni, pendidikan  muzik  dan  juga  pendidikan  jasmani. Memang  terasa  sedikit  lega  apabila  aku  mendapat  kerjasama   daripada   warga sekolah.
Pada   masa  rehat  juga  apabila  murid-murid  ku  menimbulkan   apa-apa   masalah tingkahlaku,    murid-murid  di  aliran perdana akan  memaklumkannya  kepadaku.   Itu  adalah   satu  petanda telah  mula terjalin satu  hubungan   baik    di antara murid-murid  perdana   dengan  murid-murid  pendidikan  khas.
Banyak  perkara  yang  aku  pelajari  daripada  semua  peristiwa  yang  aku  pernah lalui  ini.
PENGALAMAN  ADALAH  GURU  PALING  BAIK  DALAM KEHIDUPAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan