Jumaat, 2 Mac 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KISAH IBU BAPA 2


DOWN  SYNDROME
Semasa   bergelar   guru  pendidikan  khas  aku  pernah  menerima  seorang   murid perempuan   berbangsa  Melayu  berusia  11  tahun  dan  bermasalah  down  syndrome  belajar  di  programku .  Murid   ini  bertukar   ke sekolahku  kerana mengikut  ibu bapanya  yang berpindah  di kampung  berdekatan.
JADUAL  FLEXIBLE
Seperti   yang  kujelaskan sebelum ini,   bahawa  aku  telah  menyusun  jadual  waktu yang flexible di programku.  Pada   waktu  pagi   sebelum  P&P  bermula  aku  akan  menetapkan  semua  murid-murid  perempuan  tidak  mengira  apa juga masalah  yang dihadapinya  dilatih  untuk  membuat  aktiviti  kemahiran  mengemas bilik  darjah.
Setiap  murid  akan  dibimbing  oleh  semua guru  perempuan  mengikut aktiviti  tertentu.  Ada yang menyapu lantai, mengelap lantai, menyusun peralatan, mengemas  dapur,  mengemas bilik  tidur ,  menyusun  kasut  dan  sebagainya.
Manakala   murid  lelaki  pula  akan  ditugaskan bersama  guru-guru  lelaki di luar  program.  Mereka  akan dilatih  untuk  mengemas dan menceriakan kawasan luar  program  pendidikan  khas.
Aktiviti  ini  memberi   kesan  yang  amat positif  kepada perkembangan  anak-anak muridku di dalam bidang  kemahiran  hidup mengurus rumahtangga.  Ini  adalah  kerana  ianya  dilaksanakan  berterusan  dan   bersesuaian  dengan  kehendak  pembelajaran murid pendidikan khas.
KUGELAR   N
Berbalik  kepada  murid  baharu yang  kusebutkan  di atas.  Dia  kugelarkan  N. Ternyata    berdegil  dan langsung  tidak  mahu  membuat  segala  aktiviti  seperti   rakan-rakan lain.  Aku memahaminya . Itu  adalah  salah  satu ciri  yang   ada  pada murid  bermasalah  down syndrome.    Walaubagaimanapun,   ianya  tidaklah boleh  dibiarkan begitu  sahaja  kerana  kesannya  akan  berpanjangan.  Aku  merasakan   adalah  amat  perlu aku membantu  agar   dia  mengikut arahan.
N murid yang petah  berkata-kata. Aku  dan rakan-rakan cuba menegurnya agar  ia berubah. Setiap kali  teguran dibuat, dia akan menjawab. “Aku  bagi tahu bapak aku  baru  padan muka engkau”.   Ayatnya jelas   menunjukkan   N    faham  akan  kehendak  kami  tetapi  dia  tidak  mahu  melaksanakannya kerana  sudah  kebiasaan  tidak suka  mendengar  arahan.
Aku  sering  menjawab semula. “Bagi tahulah  cikgu tak takutpun”  Adakalanya  apabila  N mendengar  aku menjawab semula dia akan menjeling ke arahku.  Apabila  dipaksa juga  melakukan  tugasan dia akan meraung-raung  seperti   orang yang kena dera.
Keesokan hari  selalunya  sampai  ke sekolah dia akan cakap padaku “ Aku  dah  bagi tahu  bapak aku,padan mukakau”. Aku  menasihatinya  agar   tidak bercakap kasar begitu  kepada guru.  Namun  ianya  tidak  pernah  dihiraukan.
Yang menghairankan aku ialah sikap  bapanya  yang  turut berubah  setelah kejadian  itu. Rupanya bapanya tidak suka aku   mendesak  N  walaupun  pada hakikatnya  ia adalah  demi kebaikan.   Setiap kali  berselisih  kereta  denganku,  bapa N akan memandang  ke arah lain  dan tidak menghiraukan  aku yang cuba  tersenyum kepadanya.
 Dia  juga  tidak  lagi menjemput  N   di hadapan kelas seperti  biasa, sebaliknya   hanya menanti di luar  pagar sekolah seolah-olah  tidak  mahu bersemuka  denganku . Ternyata   dia  memang  betul-betul  tidak  menyukai  tindakanku.
BUKAN  EGO
Tindakan yang kubuat  ialah   setiap  kali   aku  berselisih  kereta dengannya,  aku  akan memandang  ke arah  lain  terlebih  dahulu  mungkin  sebelum dia bertindak demikian . Segala  maklumat  untuk  bapa N hanya ku pesankan melalui surat  di dalam  beg N    meskipun  aku menemui ibubapa  lain untuk menyampaikan maklumat.
 Dia  mungkin  dapat membaca  akan  tindakanku  setelah beberapa kali  melihat aku bertemu  ibubapa lain  dihadapannya,  sedangkan dia kutinggalkan  begitu sahaja.  
Lama  juga  kejadian  serupa  itu  kulakukan.   Bukan  ego, tetapi  perlu  dilakukan  sekali-sekala atas  maksud yang baik.  Apapun anaknya  tetap kupujuk  dan kadangkala  kupaksa  untuk mengikut  arahan.  Sebenarnya  dalam  situasai  seperti ini  kita  jangan   mengikutkan sangat  kehendak  ibubapa. Jika ianya  adalah untuk kebaikan  teruskan usaha dalam   mencapai  objektif  yang  telah  disasarkan  dalam  RPI   murid kita.
Sebenarnya bapa  N  tidak sedar  akan kesannya  jika masalah berterusan.  Aku  sebenarnya  sentiasa bersedia menunggu untuk  menjawab  persoalan jika ditimbulkan  oleh bapa N  berkenaan tindakan  yang kuambil  terhadap  anaknya.  Malangnya  dia  tidak mahu bersemuka  dan bertanya. 
PERUBAHAN
Apapun  aku dan rakan-rakan bangga  kerana  usaha  kami nampak  sedikit  berjaya.  Dalam  keadaan  yang   agak  tidak  selesa itu  N  telah mula  menunjukkan perubahan. Sedikit demi  sedikit dia telah  mula mengikut  arahan  dan  mahu  membuat  tugasan  yang diberikan.  
Walau aku terpaksa jadi  macam budak-budak  dalam menghadapi  kerenah  bapa N  tapi  aku  bangga  kerana  usahaku  dan  rakan-rakan  akhirnya  membuahkan hasil.   Sebelum N  ke sekolah    menengah   aku  sempat   memohon  maaf  pada bapa N  atas  segala   masalah  yang pernah berlaku.
TERKENANG PADA PAGI SYAWAL TAHUN  LEPAS   SEMASA   MENZIARAHI PUSARA  AYAHKU,   AKU  MENEMUI  N DAN   IBUNYA  DISANA, RUPANYA BAPA  N  TELAH  MENINGGAL  DUNIA  HAMPIR SETAHUN  AKIBAT  SERANGAN  JANTUNG.  KUDOAKAN  SEMUGA  ROHNYA DIRAHMATI ALLAH.   


Tiada ulasan:

Catat Ulasan