Selasa, 17 April 2018

BICARA YB/INDIVIDU

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.



Murid-murid yang Bermasalah Pembelajaran  
mempunyai daya tumpuan yang singkat  dan mudah terganggu.

      Ke dua-dua  masalah ini boleh menyebabkan mereka 
sukar untuk  memahami  isi pelajaran.

     Berdasarkan pengalaman saya, untuk mengatasi masalah
ini mereka perlu diajar secara individu.

          Saya memahami masalah yang dihadapi oleh guru 
untuk melaksanakan pengajaran individu ini kerana  nisbah 
seorang guru ialah mengajar 6 orang murid.

     Bukan bererti seorang guru mengajar seorang murid, dan 

murid lain diabaikan. Ianya bermaksud, murid berada di dalam 
kumpulan semasa induksi set, selepas itu mereka  diajar bergilir
secara individu di dalam kumpulan yang sama.


     Bagi saya andai  mereka diajar secara individu 
meskipun hanya beberapa minit,  tetapi dilaksanakan setiap hari 
oleh semua guru di dalam setiap mata pelajaran, ia lebih memberi 
kesan berbanding diajar dalam kumpulan, namun mereka tidak
memahami sedikitpun perkara yang dipelajari.

     Saya ingin  mencadangkan beberapa tindakan yang boleh diambil
oleh guru bagi melaksanakan pengajaran individu tersebut:

i.   Kenalpasti dengan tepat tahap pencapaian murid dan isi 
     pembelajaran yang ingin disampaikan pada hari tersebut.

ii.  Sediakan awal bahan bantu mengajar dan latihan yang akan
     digunakan oleh setiap murid.

iii. Susun langkah pengajaran dengan teliti bagi memastikan masa
     mencukupi dan semua murid berjaya diajar  individu
     secara bergilir di dalam sesi pembelajaran meskipun
     masa yang diberi kepada mereka hanya 5-7 minit  seorang.

iv. Dapatkan bantuan pembantu pengurusan murid bagi melancarkan
     lagi sesi pembelajaran.

v. Elakkan daripada situasi tidak bersedia dalam aspek penyediaan
    bahan bantu mengajar dan bahan latihan murid. Kekerapan guru 
    berhenti semasa mengajar untuk membuat aktiviti lain(contohnya
    mengambil bahan   bantu dan membuat salinan lembaran kerja)
    akan mengganggu tumpuan murid kepada sesi pembelajaran.

    Saya tidak berkata bahawa cadangan saya  adalah cara terbaik.
    Perkongsian pengalaman, itulah matlamat utama saya.
 
    Cikgu boleh gunakan apa sahaja kaedah yang sesuai asalkan objektif
    kita mengajar  dan mereka memahaminya  dapat dicapai.

      




Tiada ulasan:

Catat Ulasan