Murid-murid yang Bermasalah
Pembelajaran
mempunyai daya tumpuan yang
singkat dan mudah terganggu.
Ke dua-dua
masalah ini boleh menyebabkan mereka
sukar untuk memahami isi pelajaran.
Berdasarkan pengalaman saya,
untuk mengatasi masalah
ini mereka perlu diajar secara individu.
Saya memahami masalah yang
dihadapi oleh guru
untuk melaksanakan pengajaran individu ini kerana nisbah
seorang guru ialah mengajar 6 orang
murid.
Bukan bererti seorang guru mengajar seorang murid, dan
murid lain diabaikan. Ianya bermaksud, murid berada di dalam
kumpulan semasa induksi set, selepas itu mereka diajar bergilir
secara individu di dalam kumpulan yang sama.
Bagi saya andai mereka diajar secara individu
meskipun hanya beberapa minit, tetapi dilaksanakan setiap hari
oleh semua guru di dalam setiap mata pelajaran, ia lebih memberi
kesan berbanding diajar dalam kumpulan, namun mereka tidak
memahami sedikitpun perkara yang dipelajari.
Saya ingin mencadangkan
beberapa tindakan yang boleh diambil
oleh guru bagi melaksanakan pengajaran individu tersebut:
i. Kenalpasti
dengan tepat tahap pencapaian murid dan isi
pembelajaran
yang ingin disampaikan pada hari tersebut.
ii. Sediakan awal bahan bantu mengajar dan latihan
yang akan
digunakan oleh setiap murid.
iii. Susun langkah pengajaran
dengan teliti bagi memastikan masa
mencukupi
dan semua murid berjaya diajar individu
secara bergilir di dalam sesi
pembelajaran meskipun
masa yang diberi kepada mereka
hanya 5-7 minit seorang.
iv. Dapatkan bantuan pembantu
pengurusan murid bagi melancarkan
lagi
sesi pembelajaran.
v. Elakkan daripada situasi tidak
bersedia dalam aspek penyediaan
bahan bantu mengajar dan bahan
latihan murid. Kekerapan guru
berhenti semasa mengajar untuk
membuat aktiviti lain(contohnya
mengambil bahan bantu dan membuat salinan lembaran kerja)
akan mengganggu tumpuan murid
kepada sesi pembelajaran.
Saya tidak berkata bahawa cadangan saya adalah cara terbaik.
Perkongsian pengalaman, itulah matlamat utama saya.
Cikgu boleh gunakan apa sahaja kaedah yang sesuai asalkan objektif
kita mengajar dan mereka memahaminya dapat dicapai.
Perkongsian pengalaman, itulah matlamat utama saya.
Cikgu boleh gunakan apa sahaja kaedah yang sesuai asalkan objektif
kita mengajar dan mereka memahaminya dapat dicapai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan