Murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran
sukar
untuk mengingat apa yang telah
mereka pelajari. Oleh itu mereka
mengambil masa yang lama untuk menguasai
sesuatu kemahiran.
Kadangkala, disebabkan masa untuk menguasai sesuatu
kemahiran
terlalu lama, guru sendiri
kurang pasti tahap sebenar pencapaian
murid tersebut.
Untuk mengatasi masalah ini saya suka untuk mencadangkan
agar
guru menyediakan senarai semak untuk setiap murid.
Antara kebaikan senarai semak ialah:
i.
Dapat membantu guru
mengenalpasti tahap pencapaian murid.
ii.
Merupakan bahan bukti
pembelajaran dan pencapaian murid
serta bukti penilaian telah dibuat
oleh guru.
iii. Merupakan bahan bukti
bertulis yang boleh ditunjukkan
kepada ibu bapa atau penjaga terhadap
pencapaian murid.
iv.
Mengelakkan guru daripada mengajar
kemahiran yang serupa.
v.
Menjadi panduan kepada guru
yang baru mengambilalih
mengajar murid.
vi.
Menjadi panduan kepada guru
untuk mengenal pasti kemahiran
yang perlukan pengayaan dan yang perlu pengukuhan.
Ada berbagai cara senarai semak ini boleh dibuat.
Salah satu
cara yang mudah adalah seperti berikut:
Kelas: Harapan 1
Mata Pelajaran: Bahasa Melayu
Senarai semak pencapaian huruf vokal.
Tarikh mula mengajar:_____________
Nama/Kemahiran
|
a
|
e
|
i
|
o
|
u
|
|||||
1.Hamidah
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Ravi
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Siti
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Ahmad
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Musa
|
/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Aminah
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tanda tangan guru: Tandatangan
Guru Besar:
______________________ _______________________
Petunjuk:
( /) Murid
Telah Kuasai. (X) Murid Tidak Kuasai. (T)Penguasaan Tidak Menentu
Tujuan saya menyediakan dua ruangan kosong di dalam setiap
kemahiran
mengenal huruf vokal ini ialah untuk memudahkan guru menandakan
tahap
pencapaian pada kali kedua penilaian andai murid masih tidak
kuasai. Andai
perlu boleh juga disediakan 3 ruangan kosong, untuk
memudahkan guru menilai kali ke tiga.
Boleh juga dituliskan tarikh penilaian dibuat pada
pencapaian murid.
Guru boleh menulis senarai semak ini samada di bahagian belakang
buku ringkasan mengajar ataupun ditulis dimanila kad dan digantung
di dalam
kelas supaya murid boleh melihat sama pencapaian mereka.
Banyakkan berdoa. Semoga Allah terangkan hati anak-anak ini
mengingati setiap yang dipelajari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan