Rabu, 25 April 2018

BICARA YB/ SENARAI SEMAK

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.



Murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran sukar 
untuk mengingat apa yang telah mereka pelajari. Oleh itu mereka 
mengambil masa yang lama untuk menguasai sesuatu kemahiran.

Kadangkala, disebabkan masa untuk menguasai sesuatu kemahiran
terlalu lama,  guru sendiri kurang pasti tahap sebenar pencapaian
murid tersebut.

Untuk mengatasi masalah ini saya suka untuk mencadangkan agar 
guru menyediakan senarai semak untuk setiap murid.

Antara kebaikan senarai semak ialah:
i.                     Dapat membantu guru mengenalpasti tahap pencapaian murid.
ii.                   Merupakan  bahan bukti  pembelajaran dan pencapaian murid 
              serta bukti penilaian telah dibuat oleh guru.
iii.                 Merupakan bahan bukti bertulis yang boleh ditunjukkan
              kepada ibu bapa atau penjaga terhadap pencapaian murid.
iv.                 Mengelakkan guru daripada mengajar kemahiran yang serupa.
v.                   Menjadi panduan kepada guru yang baru mengambilalih 
              mengajar murid.
vi.                 Menjadi panduan kepada guru untuk mengenal pasti kemahiran
              yang perlukan pengayaan dan yang perlu pengukuhan.

Ada berbagai cara senarai semak ini boleh dibuat.

Salah satu cara yang mudah adalah seperti berikut:

Kelas: Harapan 1
Mata Pelajaran: Bahasa Melayu
Senarai semak pencapaian huruf vokal.
Tarikh mula mengajar:_____________

Nama/Kemahiran
   a
    e    
      i
     o
   u
1.Hamidah
/









2. Ravi
x









3. Siti
T









4.Ahmad
T









5. Musa
/









6. Aminah
x










Tanda tangan guru:                                         Tandatangan Guru Besar:
______________________                        _______________________ 

Petunjuk:
( /) Murid Telah Kuasai.  (X)  Murid Tidak Kuasai.  (T)Penguasaan Tidak Menentu


Tujuan saya menyediakan dua ruangan kosong di dalam setiap kemahiran
mengenal huruf vokal ini ialah untuk memudahkan guru menandakan 
tahap pencapaian pada kali kedua penilaian andai murid masih tidak
kuasai. Andai perlu boleh juga disediakan 3 ruangan kosong, untuk
memudahkan guru menilai kali ke tiga.

Boleh juga dituliskan tarikh penilaian dibuat pada pencapaian murid.

Guru boleh menulis senarai semak ini samada di bahagian belakang 
buku ringkasan mengajar ataupun  ditulis dimanila kad dan digantung
di dalam kelas supaya murid boleh melihat sama pencapaian mereka.

Banyakkan berdoa. Semoga Allah terangkan hati anak-anak ini
mengingati setiap yang dipelajari.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan