Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.
Mengajar anak-anak yang mengalami Masalah Pembelajaran
untuk
membaca bukanlah satu perkara yang mudah. Namun
andai diusahakan
bersungguh-sungguh tanpa mengenal penat
Insya Allah mereka boleh menguasai
kemahiran memabaca.
Perkara asas apabila ingin mengajar mereka membaca adalah
pengenalan kepada huruf-huruf
abjad a-z. Andai mereka telah
mengenal huruf abjad dengan baik, langkah seterusnya untuk
mengajar membaca adalah lebih mudah.
Pengalaman saya mengajar membaca hampir 31 tahun saya biasa menggunakan
dua teknik di bawah untuk mengajar mereka membaca.
Bil
|
Teknik
|
Pelaksanaan
|
1
|
Memperkenalkan ke semua huruf a-z.
|
1.Huruf vokal a,e,i,o,u diajar terlebih
dahulu sehingga murid menguasai dengan bunyinya sekali.
2.Setelah itu di ajar huruf konsonan.
Apabila murid telah menguasai kemahiran mengenal semua huruf barulah diperkenalkan kemahiran membaca. |
2
|
Mengajar murid mengenal 1 huruf vokal dan 1 huruf konsonan, diikuti
dengan kemahiran membaca.
|
1. Perkenalkan huruf vokal a diajar terlebih
Dahulu sehingga dikuasai
oleh murid.
Diikuti huruf konsonan b.
2. Murid terus diperkenalkan kepada bunyi
sukukata ba.
3. Untuk membantu murid mengingat huruf
yang dipelajari,
pelbagaikan aktiviti
pembelajaran.(akan saya
ulas dalam tajuk
aktiviti mengenal huruf,
sukukata dan
perkataan)
4. Murid diperkenalkan kepada huruf c.
Diikuti dengan mengenal bunyi
sukukata
ca.
5. Setelah itu guru boleh terus
memperkenalkan perkataan kepada
murid.
i.
baba
ii.
baca
5. Setelah itu guru sudah boleh
memperkenalkan frasa atapun
ayat
mudah.
i. Baba baca.
|
Saya tidak berkata teknik ini yang terbaik. Ini adalah dua teknik yang saya
pernah gunakan. Berbagai lagi teknik
lain yang boleh dipelajari dan
diguna pakai untuk anak-anak Bermasalah Pembelajaran ini.
Sebagai guru dan ibu bapa banyakkan berdoa semoga anak-anak
yang
kita didik dibukakan hati mereka oleh Allah untuk memahami apa yang
dipelajari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan