Isnin, 9 April 2018

BICARA YB/ BUKAN

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Murid yang bermasalah pembelajaran  biasanya
mempunyai masalah dalam menguasai kemahiran
menulis.

Ini adalah kerana mereka biasanya mengalami
kelewatan perkembangan motor halus.

Oleh itu guru dan ibu bapa perlu menyusun
program intervensi untuk membantu menguatkan
jari jemari mereka sebagai  persediaan untuk
menulis.

Pensel atau pensel warna bukanlah bahan yang sesuai
untuk menguatkan jari jemari mereka di peringkat awal.

Andai mereka dipaksa sekalipun, ia kurang  membantu.
Malahan akan menimbulkan kebosanan murid-murid
dan lebih malang apabila menaikkan kemarahan guru
kerana objektif pembelajaran tidak tercapai.

Oleh itu,  sekali lagi saya menegaskan bahawa
untuk membina kesediaan menulis dikalangan murid
bermasalah pembelajaran, pensel ataupun
pensel warna bukanlah peralatan yang sesuai untuk
digunakan.

Guru dan ibu bapa boleh memilih berbahagai bahan
bantu yang sesuai untuk digunakan bagi menguatkan
jari jemari murid-murid.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan