Ahad, 15 April 2018

BICARA YB/ TARGET

Alhamdulillah. Diizin saya untuk menulis.

Guru Pendidikan Khas perlulah  menentukan target pencapaian
setiap murid yang diajar.  Samalah  seperti guru-guru di aliran
perdana meletakkan target pencapaian 6A ke atas murid 
mereka. 

     Target  bukan sahaja dalam akademik, malahan pengurusan
diri dan pengurusan tingkah laku. Tanpa target pencapaian yang
betul, kejayaan murid di dalam kemahiran yang diajar tidak dapat
dicapai dengan sempurna.

Saya berikan satu contoh situasi:

Seorang murid bermasalah Down Syndrome mendaftar 
di PPKI (Program Pendidikan Khas Integrasi).

     Setelah didiagnos oleh guru, didapati murid tidak boleh 
mengurus diri (masih memakai lampin pakai buang)
bermasalah tingkah laku haiperaktif dan tidak mengikut arahan.

    Cadangan saya, dalam situasi ini, program intervensi untuk 
pengurusan tingkah laku lebih baik diberi keutamaan, 
berbanding mengurus diri ke tandas. 

      Biarkan sahaja murid tersebut memakai lampin pakai buang
sepanjang berada di sekolah. Fokus kepada pengurusan tingkah
laku keatas murid terlebih dahulu.

     Pengalaman yang pernah saya lalui, selepas  3 ataupun 6 bulan 
program intervensi pengurusan tingkah laku  dijalankan (bergantung
kepada tahap masalah tingkah laku murid)  biasanya guru sudah 
boleh mengawal tingkah laku murid , dan murid juga telah boleh
mengikut dan memahami arahan. 

    Ini adalah kerana, apabila murid boleh mengikut arahan setelah 
melalui program intervensi, adalah lebih mudah untuk guru 
membimbing mereka mengurus diri ke tandas pula.

     Walaubagaimanpun, jika ada kepakaran di kalangan guru dan 
pembantu pengurusan murid ianya bolehlah dilaksanakan serentak, 
iaitu, pengurusan tingkah laku juga kemahiran mengurus diri ke tandas.

    Namun, kesabaran guru dan pembantu pengurusan murid  perlu 
berada ditahap yang tinggi andai ingin melatih murid kemahiran
menggunakan tandas di saat mereka  masih tidak boleh mengikut
arahan dan haiperaktif.

      Mengurus murid semasa mereka memahami arahan lebih mudah 
berbanding sebaliknya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan