Khamis, 26 April 2018

BICARA YB/ MENGAJAR MEMBACA KVKV

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.


Kali ini saya ingin kongsikan beberapa  tips yang boleh 
digunakan untuk mengajar kanak-kanak yang menghadapi 
Masalah Pembelajaran untuk membaca.

Contoh:

Kemahiran
Panduan
kvkv
Diperingkat awal mengajar murid mengenal perkataan kvkv, adalah lebih sesuai menggunakan kad sukukata dan kad perkataan. 

Tulisan yang besar di kad perkataan lebih menarik perhatian murid.

Ajarkan kepada murid perkataan kvkv sehingga
mereka boleh  membaca dan menulisnya.


Jangan ubah  kepada kemahiran kvk selagi kemahiran di atas tidak dikuasai sepenuhnya.

Berbagai kemahiran diajar serentak boleh menyebabkan murid berasa  sukar dan membantutkan minat mereka untuk terus belajar.


Latihan yang ada di dalam buku-buku  latihan
yang dijual di  pasaran kebanyakannya tidak
bersesuaian kerana dicampur  adukkan berbagai
tahap kemahiran sukukata. 

Ianya  boleh mengganggu pengecaman dan ingatan murid.


Diperingkat awal guru perlu bekerja lebih sedikit untuk menyusun perkataan dan membina lembaran kerja dengan perkataan kvkv.

Lembaran kerja perlu dimuatkan hanya dengan 4 atau  5 soalan sahaja.

Faktor banyaknya  soalan di dalam lembaran kerja  akan membuatkan fikiran mereka bercelaru dan akan membantutkan keinginan mencuba.


Wujudkan modul berdasarkan perkataan kvkv untuk memudahkan ibu bapa melakukan kesinambungan di rumah.


Sediakan paling kurang 50 patah perkataan kvkv untuk dikuasai oleh murid.


Tulisan di carta dan gantungkan di dalam kelas perkataan kvkv yang telah guru susun, supaya ianya boleh menjadi bahan  bantu pengukuhan ataupun latihtubi  semasa guru mengajar dan waktu relief guru lain.


Sediakan senarai semak pencapaian murid.


Murid dikira telah menguasai kemahiran apabila semua ataupun tiga perempat daripada 50 perkataan tersebut telah boleh dibaca dan ditulis.


Setiap kali ingin memulakan pengajaran berikan ejaan perkataan kvkv untuk menggalakkan murid berfikir dan mengingat.


Sediakan ganjaran positif untuk menarik minat mereka.


Guru boleh terus mengajar murid membaca ayat melalui perkataan kvkv yang telah diajar.


Akhir sekali guru boleh membina petikan mudah daripada perkataan kvkv dan melatih murid menjawab soalan kefahaman.

Boleh juga digunakan di kelas aliran perdana untuk murid  Pemulihan 
Khas dan murid yang terlibat dengan Program LINUS.

Banykkan berdoa. Allah sahaja yang boleh memberi kejayaan kepada 
mereka asbab daripada  usaha kita sebagai guru ataupun ibu bapa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan