Alhamdulilah. Diizinkan saya menulia.
Menghadapi kerenah anak-anak istimewa yang berbagai
kategori
masalah memerlukan kemahiran yang unik
serta kesabaran yang tinggi.
Pengalaman mengajar disamping pengetahuan dalam
bidang
Pendidikan Khas adalah faktor yang boleh
membantu
guru-guru ataupun ibu bapa
menangani kerena mereka ini.
Satu contoh situasi saya berikan di sini.
Pernah sekali, sewaktu melawat sebuah Program Pendidikan
Khas
Masalah Pembelajaran Menengah, saya
terserempak
dengan seorang murid istimewa perempuan yang bermasalah
Down Syndrome
yang sedang baring di lantai kelas,
sedangkan rakan-rakan lain sedang belajar bersama
seorang guru lelaki.
Saya pun bertanya kepada guru berkenaan situasi sebenar
murid
Down Syndrome itu tersebut.
“Dia memang tidak mahu duduk di atas kerusi puan”.
Jelas cikgu tersebut
kepada saya.
“Dah lamake, dia begini?” Saya menyoal lagi.
“Lama juga puan”. Jawab beliau ringkas.
Saya cuba memujuk murid perempuan itu duduk. Namun gagal.
Tiba-tiba saya teringat akan teknik yang pernah saya lakukan
kepada seorang murid lain yang mengalami masalah hampir sama.
“Nah, tengokni cikgu ambil gambar kamu. Cantiknya”.
Saya menunjukkan kepada beliau gambarnya sendiri daripada
jauh selepas saya mengambilnya dengan menggunakan telefon
bimbit saya.
Dia nampak tertarik dengan muslihat saya itu. Tangannya menggamit
saya untuk duduk disebelahnya yang masih baring .
“Tak boleh tengok sambil baring. Bangun ye”.
Pujuk saya
sambil menarik tangan beliau.
Dia mula duduk bersila. Saya mencapai sebuah kerusi
berdekatan.
Kemudian mempelawa dia duduk
untuk melihat gambar di telefon
bimbit saya.
“Allahu Rabbi”. Izin Allah juga.
Dia bangun dan duduk di kerusi serta memeluk pinggang saya.
Lama. Saya membiarkan sahaja.
Tidaklah saya dapat meneka akan perasaan sebenar murid
itu
sehingga begitu erat memeluk saya.
Setelah dia melepaskan pinggang saya, satu persatu gambar
beliau saya tunjukkan. Daripada baring hinggalah beliau duduk.
Beliau kelihatan
begitu gembira sekali.
Dalam beberapa minit selepas itu, rakan-rakan yang lain sama
sibuk untuk bergambar. Tiba-tiba kelas itu menjadi meriah.
Kisah di atas adalah salah satu contoh tindakann yang boleh
kita ambil andai ingin memujuk murid yang
banyak kerenah
meninggalkan tabiat negatif
mereka.
Bukan untuk duduk belajar, namun duduk sendiri di atas
kerusi
sebagai persediaan untuk belajar. Terpulang kepada kita bagaimana
untuk mengatasi
masalah yang mereka hadapi, tidak semestinya
seperti yang saya lakukan, kerana
lain murid, lain cara memujuknya.
Menjadi guru Pendidikan
Khas dan ibu bapa yang ada anak
istimewa perlu berani dan “try and error.”
Berusaha melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah di peringkat
awal, adalah lebih baik berbanding membiarkan masalah anak-anak
istimewa ini
menjadi semakin kritikal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan