Isnin, 23 April 2018

BICARA YB/ MENGAJAR MEMBACA (PERALATAN)

Alhamdulillah. Diizinkan saya untuk menulis.


Di dalam tulisan sebelum ini saya ada menerangkan teknik yang pernah
saya gunakan untuk mengajar murid Pendidikan Khas Bermasalah
Pembelajaran membaca.

Saya juga ada menerangkan bahawa semakin banyak pancaindera yang
murid gunakan untuk belajar, ia dapat membantu murid mudah mengingat.

Kita lihat apa yang dikatakan oleh Mahfuzah Zainol dalam buku tulisan
beliau yang bertajuk Teknik Persediaan Sensori Dalam Pendidikan Khas.

Setiap manusia mempunyai tujuh (7) jenis deria yang terdiri daripada 
deria sentuhan, rasa, bau, pendengaran, penglihatan, keseimbangan dan
pergerakan.  Setiap komponen deria ini mempunyai peranan penting 
untuk meneriam segala input daripada persekitaran dan menghantarnya 
ke otak untuk diproses membentuk sesuatu perbuatan atau tindakbalas 
bermakna. (Mahfuzah Zainol 2014)

Saya berikan satu contoh di sini:

Diperingkat memperkenal huruf vokal atau konsonan, berbagai aktiviti 
boleh dijalankan dengan menggunakan berbagai bahan bantu mengajar 
yang boleh melibatkan   berbagai jenis deria murid.

Bil
Peralatan
 Deria yang digunakan semasa belajar
1
Kad huruf abjad dengan menggunakan kertas pasir.

i.     Penglihatan(Melihat huruf)
ii     Pendengaran (Mendengar nama
      huruf disebut oleh guru)
iii. Sentuhan( menyentuh huruf
     daripada kertas pasir)
iv.  Pergerakan (menggerakkan jari 
     mengikut bentuk huruf)

2
Puzzle huruf  (a-z) pecahan 2

i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan

3
Puzzle huruf (a-z)
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan

4
Tanah liat untuk membentuk huruf

i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan
iv.                 Pergerakan

5
Kad huruf abjad kecil 
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan
iv.                 Pergerakan



6
Huruf abjad ditulis di penyepit baju
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan
iv.                 Pergerakan

7
Video lagu mengenal huruf a-z
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Pergerakan

8
Pasir
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Pergerakan
iv.                 Sentuhan

9
Kad gambar huruf
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan

10
Lembaran kerja
i.                     Penglihatan
ii.                   Pendengaran
iii.                  Sentuhan


Kita dapat me lihat bagaiman peralatan yang digunakan oleh murid untuk belajar
melibatkan sekurang-kurangnya 3 deria. Ia sangat membantu murid mengingat 
huruf-huruf yang dipelajari.

Aktiviti yang pelbagai juga sangat penting untuk mengelakkan murid merasa 
bosan dengan satu aktiviti yang sama di dalam masa yang lama. Dalam erti kata 
lain, untuk mengajar huruf vokal ataupun  konsonan kita boleh melakukan 10 
aktiviti seperti saya cadangkan.

Walaubagaimanapun, guru-guru dan ibu bapa boleh juga memilih aktiviti dan
peralatan  lain yang bersesuaian dengan tahap kanak-kanak tersebut.

Banyakkan berdoa semoga anak yang dididik mudah menerima dan memahami.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan