Selasa, 3 April 2018

BICARA YB/ MOTOR HALUS

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Apabila ada murid baru, masuk ke Program Pendidikan Khas,
lakukan ujian diagnostik terlebih dahulu untuk mengetahui
tahap pengetahuan sedia ada mereka.

Setelah dikenal pasti tahap mereka memudahkan guru
melaksanakan intervensi.

Contohnya.  Murid masih belum boleh memegang alatulis, jangan
sekali-kali memberi mereka pensel atau pensel warna untuk
menulis atau mewarna.

Murid tidak suka membuat perkara yang sukar diperingkat awal.
Jika mereka dipaksa boleh membantutkan keinginan belajar
seterusnya.

Susun aktiviti intervensi yang boleh membantu meningkatkan
kemahiran motor halus terlebih dahulu.

Antara  aktiviti yang boleh dilakukan  adalah:
1. Memasukkan syiling ke dalam tabung.
2. Mencantum lego.
3. Bermain tanah liat.
4. Mengoyak kertas.
5. Memicit spray yang mengandungi air berwarna
    ke atas kertas.
6. Membuka dan memasang zip.
7. Membuka dan menutup penutup botol.
8. Menyepit  penyepit baju di kotak.
9.  Menggenggam bola getah kecil
10. Membuka dan memasang selak pintu.
11. Membuka dan menutup tombol pintu.

Latih tubi aktiviti  yang dicadangkan ini akan membantu jari jemari murid bersedia untuk menulis dan mewarna.

Ada berbagai lagi aktiviti yang boleh membantu murid-murid meningkatkan kemahiran motor halus mereka.

Terpulang kepada guru untuk menyediakannya. Yang paling penting ianya dapat meningkatkan kemahiran motor halus anak-anak ini, sebelum mereka
bersedia untuk menulis.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan