Selasa, 17 Mei 2011

HANYA DOA DARI KALIAN YANG EMAK DAN AYAH HARAPKAN.




Telah 26 tahun aku bergelar  pendidik   di sekolah rendah.  Sebagai isteri seorang tentera telah banyak negeri yang kusinggahi untuk menurunkan ilmu.   Pahang, Kelantan, Negeri Sembilan dan kini di Melaka negeri  asalku. Banyak cerita suka duka telah kulalui. Ada yang masih terpahat diingatanku yang  tua ini.
Dalam masa yang sama mendidik anak bangsa,  aku juga menerima amanah Allah untuk mendidik enam   cahaya mata sendiri. Tiga orang lelaki dan tiga  orang perempuan.  Aku bukan jenis orang yang suka berputus asa dengan kegagalan.

Mungkin  itulah didikan yang aku terima dari arwah abah yang hanya  seorang nelayan. Aku ada 11 orang adik beradik.  Hidup kami amat susah terutama apabila musim tengkujuh kerana  abah tidak boleh ke laut. 

Disebabkan kesusahan ini aku rasa semua  adik beradikku adalah orang yang  kuat berusaha dan sukar untuk mengenal  erti gagal. Semua kami telah diberikan Allah rezeki dengan jawatan  yang  agak tinggi  juga. 
Amat berbeza  pengalaman yang kulalui dengan yang dilalui oleh anak-anakku.  Celik mata sudah ada kereta dan semua kemudahan yang sempurna.  Mungkin ini salah satu faktor yang membuatkan mereka sambil  lewa dalam mengejar cita-cita. 

Aku selalu bertanya dalam hati mengapa jadi begini. Adakah kerana aku sambil lewa dalam mengajar anak orang lain? Rasanya tidak mungkin,  kerana aku adalah seorang yang sangat komited dalam bidang yang kuminati  ini. 
Bila difikirkan balik mungkin ini ujian Allah kepadaku agar aku lebih dekat dengannya disetiap masa dan keadaan.  Bermula dengan anak lelakiku yang sulung ,  kuhantar ke sebuah sekolah agama  berasrama di Rembau Negeri Sembilan. Harapan tinggi menggunung agar ia menjadi seorang ustaz. Hajat tak sampai didalam tingkatan 2 dia buat hal. Malas belajar dan suka berkawan dengan rakan-rakan yang tidak elok akhlaknya. 
Aku pasrah dengan keadaan ini. Dengan hati berat ia kupindahkan kesebuah sekolah menengah di negeri Melaka ini.  Pergi ke sekolah dihantar, balik diambil demi menjaga pergaulannya. Pergi tuisyen pun begitu . Aku akan selidek siapa sahabatnya dan pergi mencarinya dengan suami jika dia lambat pulang apabila ada study group.   

Dalam punya jaga pun aku masih dapati di merokok kerana terbau pada pakaiannya apabila mengambilnya balik dari tuisyen. Setiap hari  aku bermunajat pada ALLAH  agar anak-anakku terpelihara dari melakukan  kejahatan.  Akhirnya dalam kepayahan ini dia berjaya menamatkan pembelajarannya disebuah  politeknik.  Habis belajar  dapat kerja di Shah Alam.
Berbagai usaha dilakukan bagi memastikan semua nya berjalan dengan baik. Waktu solat terpaksa diingatkan,  pergaulan perlu diperhatikan.  Setiap hujung  minggu aku akan menelefon awal pagi untuk pastikan dia bangun  solat subuh. Ternyata tak bangun pukul 10 pagi baru telefon diangkat.  Akhirnya ia kupujuk berhenti kerja. Balik kampung duduk bersamaku.    Aku lega semuanya dalam kawalanku.
Berbeza dengan anak ke duaku, seorang   perempuan. Senang untuk dikawal .  Pernah belajar di madrasah untuk hafal quran, tetapi ujian juga buatku,  separuh jalan.  Kumasukkan ke sekolah menengah  agama dan dapat sambung belajar  buat Diploma  Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Kolej Islam  Antarabangsa di Gombak. 

Sekali lagi aku gundah gelana.  Bila nak balik cuti bukan main susah lagi hati. Dia tak berani nak naik bas atau teksi. Mungkin dari kecil  aku tidak pernah membenarkan dia menaiki bas kesekolah.  Jadi keyakinan dirinya agak rendah.  Akhirnya hanya satu semester dia  di sana.
 Aku pujuk dia berhenti dan sambung belajar pendidikan jarak jauh di Open University.  Sekali lagi aku membuat tindakan  yang  tidak disukai oleh ahli keluargaku yang lain. Tapi aku buat semua setelah istikharah.  Aku redha walaupun ianya macam tidak patut   tetapi keputusan  itu aku dapat dengan munajat pada Allah.   

Alhamdulillah  rezeki dia amat murah sambil belajar dapat kerja disebuah tadika perpaduan.  Senang hatiku,  depan mata waktu pergi dan balik kerja.  Hujung minggu apabila tidak ada kelas , tambah pengalaman tolong aku mengajar murid-murid istimewa dan pemulihan khas  membaca.
 Keputusan  menghantar anak lelaki  ke 3 dan ke 5  ku kemadrasah  hanya untuk hafal Quran memang  kurang disenangi semua.  Mungkin mereka menganggap anak-anak ini nanti tidak ada masa depan. Walau apapun   aku tenang dengan kedua-dua mereka. Meskipun  lambat untuk menghabiskan hafazannya, tetapi aku redha kerana adalah hikmah yang aku sendiri belum tahu apa.  
 Anak ke 4 pula perempuan  masih belajar di sebuah sekolah teknik di Melaka ini. Yang ini aku sedikit senang hati. Belum pandai  nak melawa  tak perlu runsing kerana tiada  pakwe lagi  walupun dan berusia 16 tahun.   Tak suka keluar lepak macam remaja lain.  Lukis kartun dan baca novel  bila masa lapang.
Yang bongsu di dalam darjah 4.  Ikut bersamaku disekolah yang sama. Ada kelainan,  terlau advance pemikirannya.  Dah cerita pasal masa depan  apa yang akan dibuat jika telah  berumahtangga. Geli juga hati, tapi itulah reality anak zaman  IT.  Suka sangat   bergaya dan cita-cita nak jadi cikgu macam emaknya.  
Alhamdulillah, berbalik pada cerita anak sulungku tadi. Berbagai kerja yang dilakukan untuk mencari duit poket.  Memang terasa kasihan,  tetapi demi menjaga   agamanya aku redha atas kekurangan ini. 

Akhirnya setelah  berbincang dan mendapat kata sepakat dari suami, kami menghantar nya mengikuti kursus pengurusan  taska anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat  .  Akhirnya adik perempuannya yang kedua juga kuminta berhenti  kerja dan berganding bahu menguruskan sebuah taska berbentuk Islamic yang  kami namakan Taska Raudhatul Sakinah.   

Cita-citaku ialah Taska yang dibina ini biarlah berlandaskan  sunnah Rasullullah s.a.w.  Moga amalan sunnah dapat diteruskan melalui taska yang diterajui oleh anak-anakku. Selain itu  ditaska ini juga kami menerima anak-anak istimewa, melalui program  intervensi awal. Setakat ini kami  hanya menerima 2 orang kanak-kanak  istimewa .
10 April 2011  sekali lagi kejutan berlaku. Dalam diam. anakku yang lelaki sulong telah bertemu jodoh.  Bukan kekasih atau kenalan rapat.  Jodoh  pertemuan ditangan tuhan. Kini  Taska yang telah dibuka diterajui oleh 3 insan yang bergelar anak dan menantu. 

Alhamdulillah... rezeki Allah maha luas.  Dengan bekerja sendiri seperti ini,  anak-anak dan menantuku dapat meneruskan usaha agama dan  disamping menjaga amalan sendiri.
Memang ceritaku ini tidaklah sememarik mana. Apa yang ingin kugambarkan ialah kesusahan dalam mendidik anak-anak zaman sekarang.  Di rumah meraka dididik dengan agama tetapi bila keluar dari kepompong rumah  mereka lebih cepat terdedah kepada perkara yang tidak kita duga. Rakan-rakan lebih mempengaruhi mereka daripada  didikan yang diterima  sejak mereka  kecil.
Apapun aku besyukur dengan rahmat yang diberi Allah padaku . Walaupun mereka tidak kemenara gading , anak-anakku telah kulengkapkan dengan ilmu agama . 

Aku  masih teringat akan doaku semasa berada di makam rasullullah iaitu jadikanlah anak-anakku orang yang berjaya dunia dan akhirat. Berjaya yang kumaksudkan  hanya Allah yang lebih tahu  . Aku berserah kepadanya... untuk menentukan  .   

Apa yang penting kurasakan sekarang ialah  anak-anak soleh dan solehah yang dapat mendoakan aku apabila aku dan suamiku menemui Allah nanti. Insyaaallah.

HASIL KARYA INI PERNAH DISIARKAN  DI MAJALAH MIDI  KELUARAN OGOS 2011

1 ulasan:

  1. Tahniah..kak...semoga family akak berbahagia bersama keredhaanNya...akak dah buat blog dah...sayanya masih sunyi sepi lagi...nak kena update ni..mana boleh..he he he...

    BalasPadam