Dipilih oleh Allah menjadi Guru Pendidikan Khas adalah kurnia setinggi gunung buatku. Mertabat yang tinggi ini tidak akan kucemari dengan sikap negatif terhadap tugas yang telah diamanahkan. Aku akan cuba berusaha bersungguh-sungguh untuk memenuhi amanah yang tergalas dibahu ini selagi hayat dikandung badan, itulah azamku. Muga diperkenankan oleh Allah.
Aku memahami kehidupan sebagai seorang Guru Pendidikan Khas memang untuk menghadapi cabaran. Aku akan cuba bersedia dengan dada dan fikiran terbuka menghadapi setiap perkara dan cabaran yang telah dan akan berlaku. Ini sudah pasti akan membawa makna yang lebih besar dalam kehidupanku.
Kalau hendak dibandingkan syukurku selama ini, tidak akan pernah setanding dengan nikmat pekerjaan yang telah diberikan oleh Allah kepadaku. Diberikan lagi nikmat elaun yang lebih dari orang lain.
Sebagai HambaNYA aku teramat menyedari hal tersebut. Aku berazam dan akan cuba menunaikan amanah yang diterima dengan rasa rendah hati dan ikhlas sebagai ungkapan syukur kepada nikmat yang begitu bermakna ini. Muga diperkenankan olehmu YA ALLAH.
Sebagai HambaNYA aku teramat menyedari hal tersebut. Aku berazam dan akan cuba menunaikan amanah yang diterima dengan rasa rendah hati dan ikhlas sebagai ungkapan syukur kepada nikmat yang begitu bermakna ini. Muga diperkenankan olehmu YA ALLAH.
Mendidik dengan penuh rasa kasih sayang, memberikan aku satu kepuasan yang tidak dapat kulahirkan melalui perkataan. Ianya memenuhi ruang hati yang tidak pernah berhenti.
Aku cuba untuk keluar dari sikap mementingkan diri, belajar untuk bersyukur dan menghargai nikmat yang telah dikurniakan oleh Ilahi. Aku akan berusaha untuk menyumbang tenaga tanpa berkira, kepada yang insan yang serba kekurangan ini.
Aku cuba untuk keluar dari sikap mementingkan diri, belajar untuk bersyukur dan menghargai nikmat yang telah dikurniakan oleh Ilahi. Aku akan berusaha untuk menyumbang tenaga tanpa berkira, kepada yang insan yang serba kekurangan ini.
Kerapkali aku diuji dengan musibah dan cabaran dalam mengharung arus kehidupan bagi mendidik anak-anak ini. Kerapkali airmata duka menyirami wajahku, tetapi pergantunganku padaNYA membuatkan aku menjadi lebih redha dan tawakkal.
Aku cuba amalkan sifat terbuka apabila berhadapan dengan masalah, samada dengan guru-guru, pembantu pengurusan murid juga ibubapa yang mempunyai anak istimewa di Program Pendidikan Khas yang kuterajui. Dengan cara ini kurasakan tugas ini lebih membawa erti.
Aku cuba amalkan sifat terbuka apabila berhadapan dengan masalah, samada dengan guru-guru, pembantu pengurusan murid juga ibubapa yang mempunyai anak istimewa di Program Pendidikan Khas yang kuterajui. Dengan cara ini kurasakan tugas ini lebih membawa erti.
Menjadi Guru Pendidikan Khas tidak pernah membezakan aku dalam menjalankan tugas di dalam kelas. Tidak kira kelulusan atau pangkat apa yang dimiliki, walaupun telah punya ijazah tapi tanggungjawapnya tetap sama. Antara ijazah, diploma mahupun hanya memiliki sijil perguruan apa yang penting ialah memikul dan menyempurnakan amanah yang telah diberi.
Waimah kita anak pengarah sekalipun, apabila telah bergelar Guru Pendidikan Khas memang berat tanggungjawapnya. Hingus dan najis murid bukan hanya kerja pembantu pengurusan murid sahaja, itu juga tugas kita bersama untuk membantu mereka cara bagaimana untuk menguruskan diri.
Mengejar anak-anak ini apabila terlepas lari juga adalah tanggungjawap kita. Apapun aku selalu memegang nasihat Ketua Unit Pendidikan Khas ku iaitu, dimana ada murid disitu ada guru dan juga pembantu pengurusan murid . Bukan di mana ada murid disitu ada guru tapi pembantu pengurusan muridnya dimana? Atau dimana ada murid disitu hanya ada pembantu pengurusan murid, gurunya pula dimana?
Kedua-dua insan ini samada guru atau pembantu pengurusan murid adalah orang yang dipertanggungjawapkan untuk membantu murid-murid ini.
Kedua-dua insan ini samada guru atau pembantu pengurusan murid adalah orang yang dipertanggungjawapkan untuk membantu murid-murid ini.
Manfaatkanlah elaun yang kita dapat agar ianya setimpal dengan kerja kita.
Terlalu banyak coletahku tentang peranan yang perlu ada sebagai guru pendidikan khas. Diharap sudi kalian membacanya. Sebenarnya tiada apa lebih berharga dari apa yang kita miliki sekarang ini iaitu menjadi Guru Pendidikan Khas atau Pembantu Murid di Program Pendidikan Khas.
Kita sering merungut setiap kali tidak dapat apa yang dipinta tetapi kita sering lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita telah ada. Lihat-lihatlah kekurangan yang ada pada anak-anak didik kita, pasti kita akan jadi orang yang lebih berusaha untuk berkorban kerana mereka. Dan sentiasalah bersyukur kerana tidak diuji Allah dengan memiliki anak istimewa.......
Kita sering merungut setiap kali tidak dapat apa yang dipinta tetapi kita sering lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita telah ada. Lihat-lihatlah kekurangan yang ada pada anak-anak didik kita, pasti kita akan jadi orang yang lebih berusaha untuk berkorban kerana mereka. Dan sentiasalah bersyukur kerana tidak diuji Allah dengan memiliki anak istimewa.......
Aku menulis bukan untuk mengata sesiapa . Jauh dari sudut hati untuk mencari kelemahan orang lain. Aku juga insan yang serba dalam kekurangan. Aku juga bukan guru yang terbaik untuk mereka kerana aku sendiri sedang belajar mencari kekurangan diri sendiri melalui pengalaman bersama mereka, insan-insan istimewa.
Yang sempurna hanya milik Allah. Ini adalah peringatan dan nasihat untuk diriku sendiri insan yang bergelar Guru Pendidikan Khas. 7 tahun bergelar guru di tahap satu di aliran perdana dan 19 tahun bergelumang dengan cabaran sebagai Guru Pendidikan Khas banyak mendewasakan aku dan memberi ruang padaku untuk menjadi orang yang lebih suka memberi nasihat dan menerima pandangan walaupun dari guru-guru muda.
Yang sempurna hanya milik Allah. Ini adalah peringatan dan nasihat untuk diriku sendiri insan yang bergelar Guru Pendidikan Khas. 7 tahun bergelar guru di tahap satu di aliran perdana dan 19 tahun bergelumang dengan cabaran sebagai Guru Pendidikan Khas banyak mendewasakan aku dan memberi ruang padaku untuk menjadi orang yang lebih suka memberi nasihat dan menerima pandangan walaupun dari guru-guru muda.
Terlalu bertolak ansur dengan semua pula bukan bermakna aku takut dalam mengurus. Menegur bukan bermakna aku terlalu cerewet. Memuji seseorang bukan bermakna aku pilih kasih. Aku cuba bersikap adil dengan semua samada guru mahupun pembantu pengurusan murid.
Hingga kini dalam diary hidupku sebagai seorang penyelaras mahupun GPK Pendidikan Khas tidak ada istilah kawan rapat buatku. Semua kena sama. Dalam tugas kena professional , luar tugas kita adalah sahabat atau ahli keluarga.
Tujuanku ialah ingin melahirkan guru dan pembantu pengurusan murid yang dedikasi, komited, faham dengan tugas sendiri , bekerjasama, mudah untuk kubawa berbincang serta bertolak ansur. Itulah azamku. Cuma kadangkala aku keliru dan terfikir juga bahawa apa yang aku fikir tidak semestinya sama dengan orang lain fikir dan apa yang aku hajati tidak sama dengan yang orang lain ingini.
Hingga kini dalam diary hidupku sebagai seorang penyelaras mahupun GPK Pendidikan Khas tidak ada istilah kawan rapat buatku. Semua kena sama. Dalam tugas kena professional , luar tugas kita adalah sahabat atau ahli keluarga.
Tujuanku ialah ingin melahirkan guru dan pembantu pengurusan murid yang dedikasi, komited, faham dengan tugas sendiri , bekerjasama, mudah untuk kubawa berbincang serta bertolak ansur. Itulah azamku. Cuma kadangkala aku keliru dan terfikir juga bahawa apa yang aku fikir tidak semestinya sama dengan orang lain fikir dan apa yang aku hajati tidak sama dengan yang orang lain ingini.
Hanya harapanku apa yang kucoret dalam blog ini dapat menjadikan aku insan yang memikul amanah memberi peringatan sesama kita dalam menjadikan program yang dipimpin, murid yang dibimbing berjaya selaras dengan Falsafah Pendidikan Khas. Insyaallah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan