Jumaat, 11 Januari 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/AKU


Insan lemah memikul amanah  menjadi guru kepada insan istimewa.


















Berserah
Untuk menunaikan amanahsebagai seorang  guru pendidikan
khas bukanlah satu perkara mudah. Apabila kerap berjaya
mencapai sesuatu yang  kuingini  dalam bidang  ini adakalanya
aku merasakan semuanya adalah kerana kehebatanku.
Pun begitu jika setiap hela nafas adalah dengan izinnya, jika setiap
denyutan nadi juga dengan kemahuannya,aku mula menyedari 
siapalah aku tanpa bantuannya. 


Ujian yang silih berganti menjadikan aku mengalah dan mula tahu
untuk menadah  tangan  memohon kepada bantuannya.
Banyak perkara kukongsikan bersamaNYA. Banyak bantuan yang
dihulurkanNYA.  Aku jadi orang yang rapat denganNYA.  
Begitulah cara Allah  membimbing hambanya. Sesungguhnya 
Allah adalah tempat aku berserah  dalam  menyelesaikan 
segala masalah dalam kehidupan sebagai guru pendidikan khas.

Kesungguhan dan keikhlasan
Lorong-lorong cabaran  yang telah kuselusuri  berjaya  
membuka minda tentang betapa pentingya kesungguhan
dan keikhlasan dalam melaksanakan sesuatu amanah.  
Tanpa kesungguhan, keikhlasan  yang diiringi doa dan tawakkal,
kita akan jadi orang yang kecewa apabila gagal. Itulah realiti 
yang pernah aku lalui.  Akhirnya aku menyedari  bahawa kerjaya
sebenarnya akn menjadi  satu ibadah jika dilakukan dengan
sunguh-sungguh dan ikhlas lillahitaala.  Usahakanlah dalam kehidupan
ini.

Rezeki milik Allah
Allah  adalah pemilik kekal alam ini dan  segala isinya. Betapa ajal maut, 
jodoh pertemuan dan rezeki adalah dalam genggamannya  tidak
dapat dinafikan.  Nikmat rezeki  yang dikurniakan kepadaku menjadikan 
aku lebih yakin dengan janji dan kekuasaaanya.  Dia berhak memberikan
kepada siapa yang diingini.
Daripada seorang guru penolong kanan pendidikan khas melangkah terus 
sebagai seorang guru  besar amat mengujiku.  Muga sifat riyak dapatku
gantikan dengan  rasa syukur  di  atas kurniaannya
Tiada apa yang boleh aku lakukan dalam membalas segala nikmat  yang 
kuperolehi selain terus berjuang untuk anak-anak istimewa ini..
Aku sering membayangkan betapa besar nikmat yang kumiliki. Tidak 
diuji mendapat anak istimewa, tetapi diberi nikmat pekerjaan dengan 
kelahiran anak istimewa.
Aku berjaya  dalam kerjaya,  Aku berjaya menjadi insan   yang  
mengenali dan mensyukuri nikmat Allah  adalah kerana adanya   
kelahiran  anak-anak istimewa.

SYUKUR  PADAMU  TUHAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan