Khamis, 10 Januari 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ PENSEL WARNA

 Setelah mengira dan mendapati pensel warnanya telah kurang sebatang.
anak muridku itu merengek.   "Saya hendak pensil  warna oren (jingga)
saya."

Ok, esok  kita cari, Mi  balik  dulu ayah dah tunggu" aku memujuknya.

"Tak mahu balik, pensel warna oren  saya hilang. Tadi ada, ni dah
tak de "dia terus merengek.

"Mesti Tika ambik,  dia duduk sebelah saya tadi" Mi mula membuat
tuduhan.



















Berbagai helah kuberikan untuk memujuknya tetapi  dia tetap berdegil.
Ayahnya di luar kelas mula resah menanti. Akhirnya  setelah jemu
ayahnya melangkah ke dalam kelas dan berjaya memujuknya
untuk pulang.

Anak ini memang cermat dengan barang keperluannya.  Mungkin
telah dilatih dirumah oleh ibubapanya. Setiap hari sebelum balik dia akan
memastikan semua peralatan sekolahnya cukup sepertimana dibawa
semasa datang ke sekolah.


Keeseokan paginya aku terus memeriksa beg sekolah  murid perempuan
yang disebut oleh Mi  pada hari kejadian. 

Aku tergamam kerana memang betul ada sebatang pensel warna yang
berwarna oren(jingga) dalam beg murid itu.

Yang menjadi tandatanya kepadaku bagaimana Mi boleh mengenalpasti
pensel warna yang hilang itu adalah berwarna oren(jingga) kerana ada 24
batang pensel warna di dalam kotak itu dan setiap warna utama mempunyai
beberapa batang pensel warna yang hampir serupa sedangkan dia tidak
nampakpun pensel warna yang diambil oleh Tika.

Hebatnya Allah menjadikan anak autisme.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan