Sabtu, 9 September 2017

BICARA YB/SURAH ASY-SYARH

Alhamdulillah. Diizinkan untuk saya menulis.

Semasa dia duduk rapat di sebelah saya pada hari reunion
rakan-rakan sekolah menengah itu, sempat juga dia bercerita 
perlahan. Umpama berbisik.

“Betul Mah”. (singkatan  daripada nama penuh saya Hasmah)

“ Allah beri kepada saya dan keluarga  apa yang kami inginkan
selepas ujian berat haritu”

Saya terpegun  seketika mendengar pengakuan ikhlas daripadanya.

Fikiran saya terus melayang akan musibah yang telah menimpa
sabahat lama saya itu.

Rumahnya hangus terbakar, kereta anak lelakinya yang berada
ditempat letak kereta juga turut musnah.

Kejadian yang bermula akibat kerosakan perkakas elektrik dirumah itu, 
berlaku semasa dia dan suami keluar bekerja.

Syukur, anak bongsunya  yang berada di rumah ketika itu berjaya
menyelamatkan diri.

Mereka sekeluarga tinggal sehelai sepinggang. Semuanya musnah
dalam sekelip mata sahaja.

Semua perkakas persiapan perkahwinan anak lelakinya yang hanya tinggal 
sebulan juga turut musnah.

Subhanallah.
Berat sungguh ujian yang menimpa mereka sekeluarga. Mungkin hanya
mereka dan Allah yang tahu ketika itu.

Ingatan lama itu berhenti seketika,  apabila sahabat saya bersuara lagi.

“Sudah lama saya dan dan suami berhajat mengubahsuai rumah yang
kami duduki, tapi tak dapat”

“Anak saya pula,  telah lama mengidamkan sebuah kereta 
Honda tetapi tak tercapai.”

“Dengan insuran daripada  bahagian    pinjaman perumahan dan 
insuran daripada bank yang memberi pinjaman untuk  kereta,  
saya dan anak saya telah dapat apa yang kami hajatkan”.

Dia kelihatan gembira mengakhiri ceritanya.

Allhuakbar.

Allah turunkan ujian  dahulu untuk menilai kesabaran. 
Melihat seteguh  mana hambannya menjadikan DIA tempat 
pergantungan.

Dibakar hangus rumah  dan kereta.

Kemudian,   diganti baru mengikut apa yang dipinta.

Betapa Pengasih dan Pemurahnya DIA.

Kisah rakan saya ini semakin menguatkan keyakinan saya.
Pesanan Allah kepada hambaNYA. 

Melalui surah Asy- Syarh  ayat  lima  dan enam yang membawa makna.

“Sesungguhnya bersama kesukaran pasti ada kemudahan.”


“Dan bersama kesukaran pasti ada kemudahan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan