Selasa, 19 September 2017

BICARA YB/MAK LONG

Alhamdulillah. Diizinkan untuk saya menulis.


MAK LONG

Dua hari lepas saya berpeluang menziarahi seorang
ibu saudara yang sedang sakit di hospital.

Berusia lingkungan 74 tahun. Dia memang telah lama kurang sihat.  Juga  penghidap diabetes.

Dia pernah diserang stroke. Semenjak itu  percakapannya tidak begitu jelas dan kurang difahami.

Beberapa bulan sebelum, saya ada bertemunya.
Di majlis perkahwinan saudara sepupu.

Masa itu dia masih boleh berjalan dan bersolat
meskipun telah bertongkat.

Di hospital.

Dia hanya membuka sedikit kelopak matanya sebaik
saya dan anak menantu tiba.

Ternyata dia masih mengenali saya melalui jawapan
yang diberikan.

Saya menghampiri di bahagian sebelah kiri katil dan berbisik
ketelinganya.

"Allah sayang maklong" .

Saya tahu dia mendengar meski tiada reaksi yang berbalas.

"Banyakkan zikir". Itulah pesanan saya yang seterusnya.

Kulit di jari-jarinya yang saya pegang sangat kering.
Ternyata. Tubuhnya  kekurangan air. Dia masih  lemah.

Adik-adik dan anak buahnya yang turut menjaganya
menceritakan serba sedikit kepada saya perkembangan
penyakit Mak Long sejak dimasukkan ke hospital itu.

Mak long bertambah sihat dari hari sebelum. Itulah kesimpulan
saya,  daripada cerita mereka.

20 minit berlalu pantas.   Saya mohon mengundur diri
apabila melihat ramai ahli keluarga lain dan sahabat handai
yang datang.

Bilik itu terlalu kecil untuk dipenuhi lebih daripada 10
orang pelawat.

Terkenang.

Banyak kebaikan Maklong yang tidak akan saya lupakan.
Sejak saya kecil. Sehingga saya ingin mendirikan rumahtangga.

Dia dan ahli keluarganya sangat baik budi. Sentiasa
membantu keluarga kami yang susah ketika itu.

Memberi makanan, menjahitkan pakaian, menyumbang
tenaga, wang ringgit dan barang keperluan apabila ada
kenduri kendara.

Jasanya amat kami hargai. Tidak terucap dengan kata-kata.
Hanya Allah  yang membalasinya dengan pahala.

Kini keuzurannya tidak mengizinkan semua itu berulang lagi.
Juga tiada lagi sembang mesra seperti sebelum, apabila bertemunya.

Semasa saya bersalam, mencium pipi dan menghulur sedikit
wang sumbangan,   dia tidak menggenggam langsung wang
sumbangan yang saya berikan.

Begitu juga wang sumbangan yang diberikan oleh  menantu saya.

Dia melepaskan  sahaja wang di dalam sampul  itu jatuh di atas tilam. Sementara matanya tetap terpejam.

"Mak long telah mula  menjauhi dunia daripada  hatinya".

Itulah tekaan saya apabila mengenangkan  Mak Long.

Tiba masanya, saya juga akan melalui situasi serupa.
Cuma tidak tahu entah bila.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan